Disputas: Randi Jacobsen Bertelsen

Cand.scient. Randi Jacobsen Bertelsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The indoor environment and childhood allergic disease; the importance of allergens and microbial components

1. opponent: Ass.Professor Matthew S. Perzanowski, Dept. of Environmental Health Services, Columbia University, New York, USA
2. opponent: Professor Cecilie Svanes, Yrkesmedisinsk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Vidar Søyseth, Avdeling for klinisk medisin, Institutt for klinisk medisin, Akershus universitetssykehus, Lørenskog

Leder av disputas:  Professor Vessela Kristensen, Avdeling for klinisk molekylærbiologi, Institutt for klinisk medisin, Ahus, UiO

Veileder:  Professor Martinus Løvik, Divisjon for miljømedisin, Nasjonalt folkehelseinstitutt

Innemiljø og astma hos barn
Cand. scient. Randi Jacobsen Bertelsen har i sin doktorgrad vist en sammenheng mellom nivået av katteallergen i husstøv ved 2 års alder og økt risiko for astma ved 10 år for barn i ”Miljø- og barneastma studien” i Oslo. Videre har hun funnet at astma hos barna sjelden førte til at familiene unngikk kjæledyr i hjemmet. I sin avhandling gjorde Jacobsen Bertelsen laboratorieundersøkelser av allergener og mikrobielle komponenter i støvprøver fra barnas hjem. Det ble funnet at økt nivå av katteallergen ved 2 år økte risikoen for astma og overfølsomhet i luftveiene ved 10 år. Tilsvarende sammenhenger ble ikke funnet for hundeallergener, endotoxiner (fra bakterier) og ß(1,3)-glucaner (fra sopp) målt ved 2 år og allergisk sykdom ved 10 år. I madrasstøv ved 10 års alder ble det funnet mer allergener fra katter og hunder hos jentene enn hos guttene, noe som ikke kunne forklares av forskjell i kjæledyrhold. Dette kan tyde på at gutter og jenter eksponeres forskjelling for allergener. Svært få hadde målbare nivåer av midd i madrassene sine. Det ble likevel funnet en sammenheng mellom middallergener og høysnue hos jentene, men ikke hos guttene. Barn med høysnue ved 10-års alder hadde også ofte andre allergiske sykdommer som astma og atopisk eksem. Likevel var det bare for høysnue at det ble funnet en sammenheng med at familiene hadde valgt å unngå katter og hunder i hjemmet. I tillegg var foreldre som røykte, foreldre som bodde alene med barna, jenter i søskenflokken og eldre søsken mer vanlig hos dem som hadde kjæledyr ved 10 år. For de fleste familier er det ikke noen grunn til å unngå kjæledyr, men barn som har en økt risiko for å utvikle astma og allergi bør prøve å unngå høye nivåer av allergener i hjemmet. Valgene som tas i forhold til kjæledyrhold påvirkes også av foreldrenes røykevaner, om mor og far bor sammen, barnets kjønn og eldre søsken.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 26. apr. 2010 13:16 - Sist endret 26. apr. 2010 13:21