Disputas: Pernille Bøyesen

Cand.med. Pernille Bøyesen ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Clinical, serological and imaging assessments of inflammation as predictors of joint damage in patients with rheumatoid arthritis of short duration

1. opponent: Consultant Philip O’Connor, Leeds Musculoskeletal Biomedical Imaging Unit, England
2. opponent: Professor Johan G. Brun, Revmatologisk avdeling, Universitetet i Bergen, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Cecilie Røe, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Erik Fink Eriksen, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Tore K. Kvien, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Løfterik forskning for leddgiktpasienter. Tidlige mål på betennelse kan forutsi senere leddskade hos pasienter med kronisk leddgikt (revmatoid artritt).
Prognose ved hjelp av blodprøver og moderne bildediagnostikk gir håp om å kunne hjelpe pasienter til et mildere sykdomsforløp. De vil også kunne beholde en bedre fysisk funksjon med færre unødige bivirkninger. Det er lege og forsker Pernille Bøyesen som påviser dette i sin doktoravhandling.
Metoden kan hjelpe leger til å bli langt mer treffsikre i å beslutte når intensiv leddgiktsbehandling skal tas i bruk og hos hvilke pasienter. Pasienter med risiko for leddskader på grunn av kronisk leddgikt kan identifiseres langt tidligere ved hjelp av disse nye teknikkene enn ved klinisk undersøkelse. Intensiv behandling kan dermed målrettes og igangsettes tidligere.
Bøyesen har funnet at betennelse målt ved blodprøver og moderne bildediagnostikk kan brukes for å anslå kronisk leddgikt-pasienters risiko for senere leddskade.
Kronisk leddgikt er karakterisert ved vedvarende leddbetennelse, leddskade og nedsatt fysisk funksjon. Takket være moderne behandlingsalternativer er forekomsten og alvorlighetsgraden av leddskade blitt sjeldnere. Imidlertid er revmatoid artritt en sammensatt sykdom hvor leddskade ikke forekommer hos alle, men hos ca to av tre pasienter. Behandling bør derfor individualiseres basert på risikofaktorer for leddskade og alvorlig sykdomsforløp.
I sin avhandling Clinical, serological and imaging assessments of inflammation as predictors of joint damage in patients with rheumatoid arthritis of short duration har Pernille Bøyesen og hennes medarbeidere vist at betennelse målt ved blodprøver, magnetisk resonans (MR) og ultralyd kan forutsi senere leddskade. I særlig grad var forekomst av betennelse i benmarg sett ved MR en markør for senere leddskade.
Nærmere opplysninger kan gis av Pernille Bøyesen i telefon 957 80 514

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 27. mai 2010 10:06 - Sist endret 27. mai 2010 19:29