Disputas: Helge Roar Brekke

Cand.scient. Helge Roar Brekke ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): New insights into the biology of Malignant Peripheral Nerve Sheath Tumors identify biomarkers for disease outcome

1. opponent: Professor David Gisselsson, Avdelning for klinisk genetik, Lund universitetssjukhus, Sverige
2. opponent: Professor Arvid Heiberg, Avdeling for medisinsk genetikk, Oslo universitetssykehus HF Rikshospitalet
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Heidi Kiil Blomhoff, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øyvind Bruland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Ragnhild A. Lothe, Senter for kreftbiomedisin, Universitetet i Oslo

Pasienter som har utviklet maligne perifere nerveskjedesvulster (MPNST) vil nå kunne få stilt en bedre diagnose. I avhandlingen ” New insights into the biology of Malignant Peripheral Nerve Sheath Tumors identify biomarkers for disease outcome” beskriver Helge R. Brekke nye biologiske funn som skiller pasienter med god og dårlig prognose. Ved å analysere arvematerialet (DNA) i svulster fra 48 pasienter og se på hvilke forandringer som har oppstått, er det avdekket en gruppe pasienter med svært høy dødelighet. Disse pasientene har minst ett av tre bestemte kromosomavvik som fører til at bare 11 % overlever etter 10 år, sammenlignet med pasienter uten noen av disse avvikene, hvor 74 % overlever. Utenom kirurgi finnes det i dag ingen standard behandling av pasienter med MPNST.

MPNST er en sjelden og aggressiv ondartet svulst, som ofte oppstår hos unge. Hele 30-35% er yngre enn 30 år når svulsten blir oppdaget. Halvparten av disse pasientene har en medfødt genetisk sykdom som heter Nevrofibromatose type 1 (NF-1), også kjent som von Recklinghausens sykdom. I Norge fødes det hvert år 15 barn med denne sykdommen, og omtrent 10 % av disse vil få denne kreftformen.

Denne studien viser at kromosomavvikene var viktigere for diagnostiseringen enn vanlige holdepunkter som størrelsen på svulsten, metastase ved diagnosetidspunkt, NF1 status, svulstens plassering, kjønn, svulstgradering og komplett remisjon. Flere molekylære egenskaper i MPNST-svulster ble også undersøkt, og bl.a. ble høyt uttrykk av proteinet p53 funnet å være forbundet med dårligere overlevelse.
Resultatene i avhandlingen kan bidra til å innføre nye metoder for diagnostisering, og til å plukke ut pasienter som trenger alternativ behandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 11. juni 2010 10:21 - Sist endret 22. juni 2010 08:33