Disputas: Pål Haugar Brekke

Cand.med. Pål Haugar Brekke ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Myocardial injury in patients hospitalised for exacerbation of chronic obstructive pulmonary disease

1. opponent: Professor Jørgen Vestbo, Hjerte Lungemed afdeling, Hvidovre Hospital, Danmark
2. opponent: Professor Kaare Harald Bønaa, Hjertemedisinsk avdeling, Universitetssykehuset Nord Norge, Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ole Henning Skjønsberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Are Martin Holm, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Vidar Søyseth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hjertesykdom og kolesterolsenkende behandling ved KOLS

Lege og forsker Pål Brekke har vist at kolesterol-senkende medikamenter kalt statiner, som vanligvis brukes i behandling av hjertesykdom, kan gi økt overlevelse også hos pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS). Studien, som omfatter data fra 996 pasienter innlagt med KOLS ved Akershus Universitetssykehus i 2000-2003, var blant de første i verden som viste en gunstig effekt av statiner. Effekten er senere gjenfunnet i flere internasjonale arbeider. Derfor planlegges det nå store behandlingsstudier. Dersom statiner viser seg å ha effekt også i kontrollerte kliniske studier kan det ha stor betydning for KOLS-pasienter verden over, siden det knapt finnes behandling som påvirker dødeligheten ved sykdommen.

I avhandlingen Myocardial injury in patients hospitalised for exacerbation of chronic obstructive pulmonary disease viser Pål Brekke og medarbeidere også at litt over en fjerdedel (28%) av KOLS-pasientene trolig har gjennomgått et hjerteinfarkt på et eller annet tidspunkt. Av disse har likevel bare en tredjedel fått diagnosen hjerteinfarkt i sin journal. Dette fører trolig til at pasientene blir underbehandlet for hjertesykdom.

Når hjerteceller dør, slippes proteinet troponin T ut i blodbanen. Brekke og medarbeidere har vist at mange KOLS-pasienter har troponin-utslipp ved forverrelse av sykdommen, og at disse pasientene har økt dødelighet. Utslippet av troponin ser også ut til å henge sammen med høye verdier av en undergruppe av hvite blodlegemer, nøytrofile granulocytter. Disse hvite blodlegemene er viktige i KOLS, og funnet styrker mistanken om en sammenheng mellom betennelsesforandringer ved KOLS og ved kransåresykdom.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 2. juni 2010 13:24 - Sist endret 2. juni 2010 13:54