Disputas: Unni Merethe Breland

Cand.med. Unni Merethe Breland ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The pathogenic role of chemokines in atherosclerotic disorders – clinical and experimental studies.

1. opponent: Professor John Bjarne Hansen, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
2. opponent: Overlege Kjetil Retterstøl, Statens legemiddelverk og Lipidklinikken, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Johanna Olweus, Klinikk for kreft og kirurgi (Radiumhospitalet), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Geir Tjønnfjord, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Pål Aukrust, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Betennelsesmediatorers rolle ved hjerteinfarkt og slag
Lege og forsker Unni Mathilde Breland har funnet nye sammenhenger for hvordan immunapparatet kommuniserer i forbindelse med åreforkalkningssykdom i hjerte og hjerne. En bedre forståelse av disse mekanismene kan bidra til raskere og bedre diagnostisering og forhåpentligvis en mer målrettet behandling av disse sykdommene i framtiden.
Sykdom som skyldes innsnevring i hjertets kransarterier (angina og hjerteinfarkt) er den viktigste dødsårsaken i den vestlige verden og til tross for stadig bedre behandling forventes det å være verdens ledende dødsårsak innen de neste 15 år. Tidligere trodde man at denne typen sykdom skyldtes fettavleiring og det var store forhåpninger til kolesterolsenkende medikamenter. Nå erkjenner man at immunapparatet har en sentral rolle i sykdomsutviklingen og kan bidra til å generere slike avleiringene og gjøre de mer sårbare for ruptur som forårsaker akutt infarktsykdom.
I sin avhandling The pathogenic role of chemokines in atherosclerotic disorders – clinical and experimental studies har Unni M Breland og hennes medarbeidere kartlagt betydningen av 2 immunologiske mediatorer (chemokiner) og deres betydning for ustabil sykdom. De har også screenet for ulike immunologiske mediatorer i 2 ulike pasientpopulasjoner for å kartlegge hvilke som kan ha betydning for utvikling av hjertesvikt etter et infarkt, og om noen mediatorer medvirker til at pasienter med autoimmun sykdom har større risiko for hjerteinfarkt.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 5. juni 2010 18:56 - Sist endret 8. juni 2010 09:42