Disputas: Kjersti Bruheim

Cand.med. Kjersti Bruheim ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Late side effects and quality of life after radiotherapy for rectal cancer

1. opponent: Professor Cornelia Adriana Maria Marijnen, Department of Radiation Oncology, Leiden University Medical Center, Nederland
2. opponent: Professor Øivind Irtun, Gastrokirurgisk avdeling, Universitetssykehuset i Nord-Norge, Tromsø, Norge
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Claes G. Tropé, Avdeling for gynekologisk kreft, Kvinne- og barnklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Ivar Gladhaug, Avdeling for lever-, gastro- og barnekirurgi, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Marianne Grønlie Guren, Klinikk for kreft og kirurgi, OUS Ullevål

Strålebehandling reduserer risikoen for lokale tilbakefall etter moderne kirurgi for endetarmskreft. De senere årene er en økende andel pasienter behandlet med strålebehandling i tillegg til kirurgi. Denne første norske, landsomfattende studien viser at strålebehandling og kirurgi medfører økt risiko for seneffekter på normalvevet. Økt kunnskap om seneffekter etter kreftbehandling er viktig med tanke på på informasjon til pasientene, forebygging og behandling.

Alle pasienter strålebehandlet for endetarmskreft i Norge i årene 1993-2003, som var i live og sykdomsfri minst 2 år etter operasjonen, ble sammenliknet med en kontrollgruppe behandlet med kun kirugi. Pasientene ble identifisert fra det nasjonale Colorectalcancerregisteret. Deltagerne ble telefonintervjuet, fylte ut spørreskjemaer og tok blodprøver.

Studien viser at pasienter som hadde fått strålebehandling og kirurgi oftere hadde plager i form av hyppig avføring og inkontinens for avføring sammenliknet med kontrollgruppen. Urininkontinens var også mer utbredt i strålegruppen. Strålebehandlete pasienter hadde redusert sosial funksjon sammenliknet med pasienter behandlet med kun kirurgi, og pasienter med inkontinens for avføring hadde redusert helserelatert livskvalitet sammenliknet med pasienter uten inkontinens.

Strålebehandling var assosiert med seksuelle problemer hos begge kjønn. Kvinner som hadde fått strålebehandling hadde oftere vaginale problemer i form av tørre slimhinner og smerter ved samleie, sammenliknet med pasienter behandlet med kirurgi alene. Hos menn som hadde fått stråleterapi var ereksjonsproblemer hyppigere, og de var mindre tilfreds med seksuallivet enn menn behandlet med kun kirurgi.

Blodprøveanalyser viste at testosteronnivået var lavere hos menn som hadde fått stråleterapi enn hos menn behandlet med kun kirurgi. Endringene i testiklenes hormonproduksjon er trolig varige.

Studien gir økt kunnskap om seneffekter etter behandling for kreft i endetarmen.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 8. mars 2010 15:03 - Sist endret 8. mars 2010 15:13