Disputas: Skjalg Bruheim

Cand.pharm. Skjalg Bruheim ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Preclinical studies of human osteosarcoma -Therapy response and search for biomarkers

1. opponent: Direktør Peter J. Houghton, Children’s Cancer Center, Nationwide Children’s Hospital, Columbus, USA
2. opponent: Professor Mef Nilbert, Klinisk Forskningssenter, Hvidovre Hospital, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ole Petter Clausen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Oxholm Gordeladze, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Øystein Fodstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Cand. Pharm Skjalg Bruheim har i sitt doktorgradsarbeide arbeidet med eksperimentell terapi av kreftformen osteosarkom og med oppdagelse av nye markører for respons på behandling.

Osteosarkom er en aggressiv form for beinkreft som vanligvis rammer barn og unge. Dagens behandlingsform er kirurgi og cellegiftbehandling. Omlag 60% av pasientene med denne kreftformen responderer godt på behandlingen og blir kurert for sin sykdom. Imidlertid finnes det i dag ingen diagnostiske metoder som på forhånd kan si hvilke pasienter som vil ha nytte av cellegiftbehandling. Videre finnes det ikke effektive behandlingsalternativer til for de pasientene som ikke responderer på cellegift.

I sin avhandling Preclinical studies of human osteosarcoma - Therapy response and search for biomarkers har Skjalg Bruheim og hans medarbeidere arbeidet med å identifisere gener som er korrelert med effekt av de enkelte former for cellegift brukt i behandlingen av osteosarkom. Kjennskap til slike gener kan i fremtiden tenkes å danne grunnlag for å utvikle tester som kan forutsi behandlingsrespons ved osteosarkom og dermed gjøre det mulig å skreddersy individuelle behandlingsopplegg for disse pasientene.

Videre har Bruheim og hans kolleger demonstrert at et nytt legemiddel som hemmer dannelsen av nye blodkar i kreftsvulster har effekt i musemodeller for humant osteosarkom. Dette kan danne grunnlag for å teste dette legemiddelet ut i pasienter som ikke har nytte av dagens cellegiftbehandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 21. mai 2010 14:05 - Sist endret 21. mai 2010 14:22