Disputas: Tuva Børresdatter Dahl

Cand.scient. Tuva Børresdatter Dahl ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Nicotinamide phosphoribosyltransferase -role in atherosclerosis and nonalcoholic fatty liver disease.

1. opponent: Professor em. Olov Wiklund, Dept. of Molecular and Clinical Medicine, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg, Sverige
2. opponent: Professor Trond Jenssen, Inst. for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tone Tønjum, CMBN, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Kristian Folkvord Hanssen, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Bente E. Halvorsen, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

I Tuva Dahl`s doktorgradsarbeidet har hun funnet at et nylig oppdaget protein kalt ”nicotinamide phosphoribosyltransferase” (nampt) kan påvirke utviklingen av fettlever og hjerte- og karsykdom. Den vanligste årsaken til hjerte- og karsykdom er dannelsen av aterosklerotisk plakk i åreveggen. Kliniske symptomer kan oppstå hvis plakket i karveggen sprekker og danner blodpropp. Nampt ble opprinnelig oppdaget i soppsporer hvor man fant at proteinet var involvert i omdannelsen av vitamin B3 til en viktig komponent av energimetabolismen. I menneske er nampt viktig for dannelsen av immunceller, men påvirker også energimetabolismen via vitamin B3. Tuva Dahl og kolleger fant at nampt nivå var betydelig høyere i ustabile aterosklerotisk plakk som har en tendens til å sprekke enn i mer stabile plakk. Videre fant de at det er immuneceller i plakket som lager nampt, og at produksjonen bl. a. reguleres av fett og betennelsesstoffer. Videre fant de at nampt i seg selv øker betennelse prosessen og nedbryting av bindevev i åreveggene, noe som tyder på at nampt kan gi et mer betent og ustabilt plakk som lettere sprekker og dermed gir blodpropp. I tillegg studerte de nampt`s rolle i en annen livsstilssykdom - nemlig fettlever. I leverprøver fant de at nivået av nampt var betydelig lavere i fettlever sammenlignet med normal lever. I lever celler fant de at høy glukose, noe som er vanlig hos overvektige og type 2 diabetikere, ga redusert nampt nivå. I tillegg fant de at høyere nampt nivå beskyttet levercellene mot celledød. Dette doktorgradsarbeidet viser de at nampt er et protein som er underlagt en kompleks regulering og i tillegg påvirker flere faktorer og prosesser som er sentrale for utviklingen av hjerte- og karsykdom og andre livsstilssykdommer. På lenger sikt kan videre studier omkring nampt sin funksjon lede til nye behandlingsformer ved disse sykdommene.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 5. okt. 2010 12:30 - Sist endret 5. okt. 2010 14:21