Disputas: Ellen Catharina Tveter Deilkås

Cand.med. Ellen Catharina Tveter Deilkås ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Patient safety culture – opportunities for healthcare management. The Safety Attitudes Questionnaire - Short Form 2006, Norwegian version – 1) Psychometric properties, 2) Variation by organizational level and 3) by position

1. opponent: Forsker Marlene Dyrløv Madsen, Dansk institut for medicinsk simulation, Herlev hospital, Danmark
2. opponent: Seniorrådgiver Anne Grimstvedt Kvalvik, Helse Vest, Stavanger, Norge
2. opponent: Lege og epidemiolog Kim Lyngby Mikkelsen, Sundhedsstyrelsen, København, Danmark
4. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Eli Berg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor Stein A. Evensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Veileder:  Professor Dag Hofoss, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Pasientsikkerhetskultur kan måles med ny metode i sykehusavdelinger
Overlege og forsker Ellen Tveter Deilkås har dokumentert at den norske oversettelsen av det internasjonalt anerkjente spørreskjemaet, Safety Attitudes Questionnaire (SAQ), måler pasientsikkerhetskultur på sykehusavdelinger med gyldige og pålitelige resultater. Spørreskjemaet kan brukes til å analysere pasientsikkerhetskulturen for å redusere forekomst av pasientskader i sykehus.
1306 ansatte på Akershus Universitetssykehus deltok i undersøkelsen, som ble gjennomført på 47 avdelinger og sengeposter, høsten 2006. Svarandelen var på 68 %. Undersøkelsen viste stor variasjon i målingene av pasientsikkerhetskultur mellom avdelingene, men enda større mellom sengepostene. I tillegg hadde avdelingssykepleierne signifikant mer positive oppfatninger om pasientsikkerheten enn de underordnede på deres avdeling. Kun 20 % av underordnede leger rapporterte om en god pasientsikkerhetskultur, en andel som var signifikant lavere enn blant både sykepleiere og overleger.
Avhandlingen konkluderer med at undersøkelser av pasientsikkerhetskultur gir toppledere direkte tilgang til informasjon om hvordan ansatte opplever pasientsikkerheten der de arbeider. Informasjonen kan brukes til å øke treffsikkerheten på tiltak som har til hensikt å forbedre pasientsikkerheten.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 10. sep. 2010 12:16 - Sist endret 10. sep. 2010 12:28