Disputas: Sigbjørn Dimmen

Cand.med. Sigbjørn Dimmen ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of cox inhibitors on bone and tendon healing

1. opponent: Professor Per Aspenberg, Ortopediklinikken, Linkøping, Sverige
2. opponent: Professor Eirik Solheim, Institutt for kirurgiske fag, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Terje Terjesen, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Inger Holm, Avdeling for sykepleievitenskap og helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jan Erik Madsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Betennelsesdempende medikamenter nedsetter tilheling i ben og sene
Ortopedisk kirurg og forsker Sigbjørn Dimmen har vist at betennelsesdempende medikamenter nedsetter tilhelingen i brudd og sener og også der sener gror fast mot ben.

Betennelsesdempende medikamenter, NSAIDs og cox-2-hemmere, blir ofte brukt i for å dempe smerter og betennelse etter skader og operasjoner. Særlig utbredt er bruken blant idrettsutøvere. I sin avhandling ”Effects of cox inhibitors on bone and tendon healing ” har Sigbjørn Dimmen og hans medarbeidere gjennom 4 dyrestudier vist at tilhelingen blir dårligere hos dyr som har fått betennelsesdempende medikamenter i en kort periode etter skade og operasjon. Dyrene fikk medikamentene i tilsvarende dose og varighet som pasienter får etter skade og operasjon. Både den mekaniske styrken og bentettheten i brudd nedsettes, og likeledes den mekaniske styrken i tilhelende sener. Også den mekaniske styrken der en sene gror fast mot ben nedsettes.
Dimmen konkluderer med at den utstrakte bruken av betennelsesdempende medikamenter hos pasienter etter skader og operasjoner bør revurderes. I tilfeller der pasientene har brudd som man vet ofte tilheler dårlig, f. eks. leggbrudd, i tilfeller der sener skal gro mot seg selv eller mot ben og også i tilfeller der man bruker sener for å lage f. eks. nye korsbånd, bør man sannsynligvis ikke gi pasientene denne typen medikamenter. I verste fall kan pasientene ende opp med manglende tilheling og et dårlig resultat.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 18. mai 2010 13:55 - Sist endret 18. mai 2010 14:43