Disputas: Shivali Duggal

M.Sc. Shivali Duggal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Human mesenchymal stem cells: Culture conditions, genomic and epigenetic stability and senescence

1. opponent: Professor Moustapha Kassem, Dep. of Endocrinology and Metabolism, Odense Universitetshospital, Odense, Danmark
2. opponent: Professor Tor Lea, Inst. for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, UMB
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Anne Simonsen, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, UiO

Leder av disputas:  Professor Ola Myklebost, Institutt for molekylær biovitenskap, UiO

Veileder:  Forsker Jan E. Brinchmann, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Det knytter seg stor forventning til den betydning stamceller kan få for å bygge opp nytt eller reparere skadet vev. Mesenchymale stamceller (MSC) er en type celler som kan hentes ut fra flere forskjellige vev, blant annet beinmarg og fettvev. MSC deler seg mange ganger i vevskulturer og kan styres til å bli celler man finner i brusk, bein og fett og kanskje også muskel, hjerte og hjerne. Skal slike celler brukes i behandling av pasienter, må antallet celler økes betydelig gjennom mange ukers cellekultur. Shivali Duggal har i sitt doktorgradsarbeide studert hvordan cellene forandrer seg under cellekulturer med forskjellige dyrkingsbetingelser. Hun har vist hvordan genuttrykket forandrer seg når MSC som isoleres fra fettvev etableres i cellekultur på plastflater (to-dimensjonal cellekultur, 2D). Hun har så satt cellene inn i en 3D cellekultur som likner litt på de omgivelsene cellene hadde i kroppen, men viser at genuttrykket fortsatt likner mest på det hun fant i 2D-kulturene. Hun har studert cellenes evne til å reparere DNA-skader, og fant at de studerte reparerings-mekanismene funksjonerte meget godt gjennom mange uker i cellekultur. Hun har studert cellenes genomiske stabilitet og endringer i cellenes kromatin under langtids cellekultur i serum fra ulike kilder. Her fant hun noen forandringer i dyrkede celler, men kliniske forsøk fra andre sykehus tyder på at disse forandringene ikke utgjør noen fare for pasientene. Hun har også vist at serum fra ulike kilder har stor betydning for hvordan MSC aldres i cellekultur. Disse studiene har gitt viktig innsikt når man nå i økende grad bruker MSC i behandling av pasienter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 23. nov. 2010 13:29 - Sist endret 24. nov. 2010 09:46