Disputas: Ingrid Eitzen

Cand.polit. Ingrid Eitzen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Knee function and rehabilitation after anterior cruciate ligament injury. Early functional assessments and interventions

1. opponent: Associate professor G. Kelley Fitzgerald, Translational Research Center, University of Pittsburgh, USA
2. opponent: Professor Suzanne Werner, Stockholm Sports Trauma Research Center, Karolinska Institutet, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Jan Erik Madsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Hanne Dagfinrud, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor May Arna Risberg, Norges idrettshøgskole og Oslo universitetssykehus HF

Pasienter som ryker fremre korsbånd i kneet har stor nytte av trening i tidlig fase etter skade – uansett om de skal opereres eller ikke
I doktorgradsarbeidet ”Knee function and rehabilitation after anterior cruciate ligament injury. Early functional assessments and interventions” beskriver fysioterapeut Ingrid Eitzen og hennes medforfattere betydningen av funksjonstester og rehabilitering i den tidlige fasen etter ruptur av fremre korsbånd. Den viktigste kliniske implikasjonen fra avhandlingen er at alle pasienter som ryker fremre korsbånd bør gjennomgå systematisk og intensiv rehabilitering i den tidlige fasen etter skaden – uansett om de skal opereres eller ikke.
Det er to hovedformer for behandling etter en fremre korsbåndsskade: Kirurgisk behandling med rekonstruksjon av det avrevne korsbåndet med påfølgende postoperativ rehabilitering, eller kun rehabilitering. Det finnes lite vitenskapelig dokumentasjon som kan si sikkert hvilken behandlingsform som gir best knefunksjon på kort og lang sikt. Skaden medfører imidlertid uansett en lang rehabiliteringsperiode. Denne avhandlingen viser at å gjenvinne muskelstyrke i quadriceps er spesielt viktig for pasienter med fremre korsbåndsruptur, da redusert quadricepsstyrke før kirurgi gir fortsatt dårligere knefunksjon og redusert muskelstyrke to år etter operasjonen. Videre funn i avhandlingen viser at majoriteten av korsbåndspasientene responderer meget godt på intensiv trening i tidlig fase. Knefunksjonen bedres signifikant, og under 5 % opplever komplikasjoner i form av smerte og hevelse i kneet. Intensiv, individuelt tilpasset trening den første tiden etter skade kan dermed bedre prognosen for et godt resultat etter kirurgi hos de som opereres, eller bidra til at de som følger en ikke-operativ behandling raskere gjenvinner god knefunksjon.
Avhandlingen er utført i samarbeid med University of Delaware i USA med National Institutes of Health som hovedfinansieringskilde, og utgår fra Norsk forskningssenter for aktiv rehabilitering (NAR), Ortopedisk avdeling, Oslo Universitetssykehus, Ullevål i nært samarbeid med Hjelp24 NIMI.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 10. aug. 2010 15:51 - Sist endret 18. aug. 2010 14:17