Disputas: Katja Benedikte Prestø Elgstøen

Cand.scient. Katja Benedikte Prestø Elgstøen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Liquid chromatography-tandem mass spectrometry quantification of oxalic acid in plasma and urine – clinical implications in kidney transplant patients

1. opponent: Professor Tyge Greibrokk, Kjemisk institutt, UiO
2. opponent: Seksjonsoverlege Anna Bjerre, Barneavdelingen, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Jens Petter Berg, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Leder av disputas:  Professor Lars Mørkrid, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder:  Professor Anders Hartmann, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, UiO

Ny pålitelig metode for måling av oksalsyre i blod og urin
Kjemiker og forsker Katja Benedikte Prestø Elgstøen har utviklet en metode for å måle oksalsyre i blod og urin raskere og mer pålitelig enn før. Dette kan bedre muligheten for å diagnostisere den sjeldne, medfødte stoffskiftesykdommen primær hyperoxaluri (PH) som medfører overproduksjon av oksalsyre. Oksalsyre reagerer med kalsium og danner krystaller i nyrene som kan føre til stor skade og behov for nyretransplantasjon. Elgstøen har vist at nivået av oksalsyre er sterkt forøket også hos nyretransplanterte pasienter som ikke har PH.
Oksalsyre kommer fra maten vi spiser, men produseres i tillegg i leveren ved nedbrytning av andre stoffer. Hos pasienter med PH produseres langt mer oksalsyre enn normalt grunnet svikt i et leverenzym. Oksalsyre skilles via nyrene ut i urin, men økt mengde oksalsyre i blod øker sjansen for utfelling og skade på nyre. Når en nyre svikter kan det sammenliknes med et filter som går tett: mindre oksalsyre slippes ut i urinen og blodnivået stiger. Oksalsyre er et komplisert stoff å måle, og nivået av oksalsyre i en blodprøve stiger ved lagring etter at en prøve er tatt. I sin avhandling Liquid chromatography-tandem mass spectrometry quantification of oxalic acid in plasma and urine – clinical implications in kidney transplant patients har doktoranden og hennes medarbeidere vist at kombinasjonen av fast fase ekstraksjon, derivatisering og væskekromatografi koblet til massespektrometri kan benyttes for pålitelig måling av oksalsyre i både plasma og urin.
Ved å måle oksalsyre i blod hos i alt 212 pasienter rett før, og 10 uker etter nyretransplantasjon viste doktoranden også at hos de aller fleste pasientene lå oksalsyrenivået meget høyt før transplantasjon, opp mot det som forventes hos PH pasienter. Selv 10 uker etter transplantasjon lå en betydelig andel over normalnivåene. Nivået av oksalsyre ble funnet i hovedsak å avhenge av nyrefunksjon og alder på den transplanterte nyre.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 23. apr. 2010 12:39 - Sist endret 23. apr. 2010 12:52