Disputas: Tone Rønnaug Enden

Cand.med. Tone Rønnaug Enden ved Institutt for sykehusmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Towards improvement in deep vein thrombosis; studies on diagnostic MRI, thrombolytic therapy, and quality of life

1. opponent: Professor Sam Schulman, McMaster University, Canada
2. opponent: Professor Frode Lærum, Radiologisk avdeling, Akershus universitetssykehus, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Britt Nakstad, BarneUngdomsklinikken, Akershus universitetssykehus og Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Peter Kierulf, Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Per Morten Sandset, Oslo universitetssykehus Ullevål

Bedret diagnostikk, behandling og oppfølging ved blodpropp i beina
Lege og forsker Tone Enden har undersøkt effekten av tilleggsbehandling med blodpropp-oppløsende medikament (trombolyse) hos pasienter med blodpropp (dyp vene trombose) i lår- og bekkenvener.

Tilleggsbehandlingen gis via kateter rett i den samleåren (venen) som er tett og fjerner blodproppen ila 1-4 dager. Foreløpige funn etter 6 måneder viste at 50 pasienter som fikk trombolysebehandling hadde oftere åpne vener sammenlignet med 53 pasienter som kun fikk standardbehandling med blodfortynnende (Marevan) og kompresjonsstrømper.

Ved standardbehandling vil blodproppen langsomt brytes ned over uker. Rask fjerning av blodproppen antas å redusere risikoen for vedvarende hevelse, smerte og hud-forandringer i benet (samlet kalt posttrombotisk syndrom). Dette er bakgrunnen for å gi kateterbasert trombolyse. Hittil har ikke behandlingseffekten vært undersøkt i vitenskapelige studier. Hvis den pågående langtidsoppfølgingen av til sammen 200 pasienter viser at trombolyse reduserer forekomsten av kroniske plager i tråd med de foreløpige resultatene, vil dette bedre behandlingen av denne pasientgruppen og føre til en endring i internasjonale retningslinjer for behandling av pasienter med dyp vene trombose i lår og bekken.

Varige plager i benet etter dyp vene trombose kan føre til redusert funksjon i yrkes- og dagligliv og forringet livskvalitet. I avhandlingen Towards improvement in deep vein thrombosis; studies on diagnostic MRI, thrombolytic therapy, and quality of life viser Enden og hennes medarbeidere at et spørreskjema for pasienter med vene-sykdom har gode måleegenskaper og kan brukes som mål på livskvalitet i langtidsoppfølging av pasienter som har hatt dyp vene trombose.

Avhandlingen viser også at en nyutviklet MR-teknikk ga god framstilling av dype vener og blodpropp uten bruk av MR kontrast-væske. Denne MR-teknikken er derfor en alternativ påvisningsmetode hos pasienter hvor det er vanskelig å avklare med rutinemessig ultralyd om det foreligger dyp vene trombose.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 11. jan. 2010 09:59 - Sist endret 11. jan. 2010 10:08