Disputas: Ann Færden

Cand.med. Ann Færden ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Apathy in First Episode Psychosis Patients. One Year Follow-up and Clinical Characteristics

Professor Jean Addington, University of Calgary, Canada
Professor Dag Årsland, Stavanger universitetssykehus
Professor Egil W. Martinsen, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Oslo universitetssykehus, Aker

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Steinar Lorentzen, Universitetet i Oslo

Veileder:  Forsker Ingrid Melle, Universitetet i Oslo

Apati: Et viktig symptom ved psykose
Psykiater Ann Færden har i sin studie av unge pasienter med psykose vist at apati er ett viktig symptom med stor innvirkning på dagliglivets fungering.
Schizofreni er den mest kjente av de psykotiske lidelsene. Psykotiske lidelser er kjennetegnet med vrangforestillinger. Men det er det å ikke fungere som de fleste frykter, og som gjør schizofreni til en av vår tids mest kostbare sykdommer. Det å forstå mekanismene bak dette og finne ny behandling er i sterkt fokus for tiden.

Apati og manglende motivasjon har lenge vært sett på som ett sentralt symptom ved schizofreni som til nå har fått lite oppmerksomhet fordi det har vært vanskelig å studere.
I sin avhandling ”Apathy in first episode psychosis patients. One year follow up and clinical characteristics” har Færden vist at apati kan måles med en enkel skala. De som var apatiske fungerte dårligere både ved behandlingstart og etter ett år. Personene i studien var unge med en gjennomsnittalder på 23 år. Bare 16 % av de med apati var i arbeid eller studerte, mot 54 % av de som ikke var apatiske. Dette funnet tyder på at apati har vært til stede lenge før behandlings start.

Apati er ett symptom en finner ved flere ulike tilstander med utspring fra hjernen, og funn i Færdens studie tyder på at det kan være felles bakenforliggende mekanismer som er årsak til apatien. Dette er det viktig å finne mer ut av. Studiens resultater viser at apati er viktig å evaluere allerede ved første gangs kontakt hos alle med psykose, slik at tiltak og behandling også rettes mot dette symptomet.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 19. feb. 2010 14:42 - Sist endret 25. feb. 2010 14:07