Disputas: Tore Fjalestad

Cand.med. Tore Fjalestad ved Institutt for klinisk medisin, Aker vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Fractures of the proximal humerus. Predictors to functional outcome for patients admitted in hospital. Evaluation of surgical treatment and quality of life after complex fractures in elderly patients

1. opponent: MD, PhD Jan Magnus Björkenheim, Department of Orthopaedic and Traumatology, Töölö Hospital, Helsinki, Finland
2. opponent: Professor Jan Erik Madsen, Ortopedisk avdeling, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Dr.med. Trine Sand Kaastad, Ortopedisk avdeling, Oslo universitetssykehus Rikshospitalet

Leder av disputas:  Professor Arild Nesbakken, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Knut Strømsøe, Ortopedisk avdeling, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Brudd i øvre del av overarmsbeinet. Faktorer som påvirker skulderfunksjonen hos pasienter innlagt i sykehus. Evaluering av kirurgisk behandling og livskvalitet ved kompliserte brudd hos eldre.
Brudd i øvre del av overarmsbeinet ved skulderen er svært vanlig i Norge. Disse bruddene kan by på store utfordringer i behandlingen. Spesielt personer over 60 år pådrar seg ofte kompliserte brudd i denne regionen.

Overlege i ortopedisk kirurgi og forsker Tore Fjalestad har vist at operativ behandling med bruk av vinkelstabile implantater for kompliserte brudd ikke gir bedre resultater enn behandling med fysioterapi alene.

Ved undersøkelse av pasienter innlagt i sykehus for bruddskader i øvre del av overarmsbeinet har man ikke påvist statistisk forskjell mellom kirurgisk behandling og konservativ treningsbehandling med hensyn på livskvalitet, pasientens egen vurdering av sine plager og ved funksjonstesting av skulderen inntil et år etter bruddskaden. Det ble heller ikke funnet forskjell mellom de to gruppene når det gjaldt behandlingskostnadene i og utenfor sykehus i samme tidsperiode.

Man kunne i undersøkelsen vise at nesten 3 av 4 kvinner over 60 år med brudd i overarmsbenet har redusert benmasse (osteoporose). Dette kompliserer kirurgisk behandling ved komplekse brudd. Hver 3. pasient har samtidige seneskader i skulderen påvist ved MR- undersøkelse umiddelbart etter skaden og etter et år. Det er en klar sammenheng mellom brudd med samtidig seneskade og den skulderfunksjonen man finner et år etter bruddet. Nerveskader er derimot sjelden. De har en god prognose og påvirker resultatet lite.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 22. mars 2010 15:59 - Sist endret 25. mars 2010 07:30