Disputas: Yngvar Fløisand

Cand.med. Yngvar Fløisand ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies on dendritic cell ontogeny, differentiation and function.

1. opponent: Professor Øystein Bruserud, Institutt for indremedisin, Seksjon for hematologi, Universitetet i Bergen
2. opponent: Professor Stein Olav Kvaløy, Kreft- og kirurgiklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Per Morten Sandset, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Dag Kvale, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Studier på dendritiske cellers opphav, differensiering og funksjon
Dendritiske celler er en relativt nyoppdaget gren av det hematopoietiske system. Disse cellene formidler signaler fra det uspesifikke til det spesifikke immunforsvaret og er med å modulere immunresponsen.
Det har vært uklart hvor i det hematopoietiske hierarkiet dendritiske celler skiller seg fra sine progenitorceller og om de representerer en gren av den lymfatiske eller myeloide cellelinjen.
Ettersom dendritiske celler spiller en sentral rolle i immunforsvaret, har det vært av stor interesse å besvare dette spørsmålet med tanke på muligheter for å anvende dem i terapeutisk øyemed.
I denne avhandlingen har vi fått ny informasjon om hvorledes undergrupper av dendritiske celler kan regulere også veletablerte immunresponser ved å påvirke cytokinprofilen i hukommelses T-celler. Videre har vi karakterisert tidlige utviklingstrinn i dannelsen av dendritiske celler, hvor man ser en uvikling fra monocytoide celler relativt tidlig i hematopoiesen.
Det vises også at utviklingen av dendritiske celler kan påvirkes av ligander som gjerne finnes i mikrobielle strukturer gjennom stimulering av ”toll-like receptors”.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 8. juni 2010 11:13 - Sist endret 8. juni 2010 11:53