Disputas: Liv Giske

Cand.san. Liv Giske ved Institutt for sykehusmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Chronic musculoskeletal pain; mechanisms and pain reports

1. opponent: Universitetslektor Christina Ahlgren, Samhällsmedicin och rehabilitering, Umeå universitet, Sverige
2. opponent: Seniorforsker Bård Natvig, NRRK, Diakonhjemmets sykehus, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Arnstein Finset, Avdeling for atferdsfag, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Hanne Solveig Dagfinrud, Seksjon for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Cecilie Røe, OUS Ullevål

Kroniske muskelskjelettsmerter; mekanismer og smerterapportering
I avhandlingen ”Kroniske muskelskjelettsmerter; mekanismer og smerterapportering” viste fysioterapeut og forsker Liv Giske at stressresponser og følelsesmessig uro kan ha en sammenheng med symptomer og helseplager man finner hos personer med kronisk utbredte muskelskjelettsmerter.

Langvarig stress som svar på stimuli er blant hypotesene forskere har for utvikling av kronisk utbredte muskelskjelettsmerter. Det er tenkt at en overbelastning av kroppens stress-systemer fører til svekkede responser av stresshormonene adrenalin og noradrenalin under belastning. Symptomer vil kunne være utmattelse, nedsatt arbeidskapasitet og smerter. Avhandlingen viste at personer med fibromyalgi og utbredte smerter oppnådde lavere konsentrasjoner av adrenalin under statisk arbeid enn friske personer. En mulig tolkning er en svekket stressrespons under belastning. Smerte økte under arbeid i fibromyalgigruppen, men det var ingen klar sammenheng mellom endringer i stresshormoner og smerte. Smerte er imidlertid en kompleks fysisk og følelsesmessig opplevelse som påvirkes av mange faktorer. Avhandlingen viste også at smerteintensitet rapportert under eksperimentelt arbeid avvek vesentlig fra smerte rapportert i dagliglivets situasjoner. I en gruppe på 90 personer med ulike kroniske muskelskjelettsmerter undersøkt over en firemåneders periode, rapporterte personer med utbredte smerter større variasjon i smerteintensitet enn personer med lokaliserte smerter. Symptomer man ellers gjerne forbinder med nerveskader, slik som prikking og overfølsomhet i huden, økte med økende smerteutbredelse, smerteintensitet og følelsesmessig uro. Faktorene av størst betydning for rapportering av disse symptomene var diagnosen fibromyalgi og følelsesmessig uro. Videre studier behøves for å avklare i hvilken grad endrede stressresponser og følelsesmessig uro er en konsekvens av eller medvirkende faktor for utvikling av utbredte muskelskjelettsmerter og assosierte symptomer.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 8. jan. 2010 10:21 - Sist endret 8. jan. 2010 10:30