Disputas: Else Vengnes Grue

Kandidat i sykepleievitenskap Else Vengnes Grue ved Institutt for sykehusmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Vision and hearing impairment in old age

1. opponent: Professor Per-Olof Sandman, Umeå universitet, Sverige
2. opponent: Professor Gunnar Horgen, Høyskolen i Buskerud, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Renate Pettersen, Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Solveig Hauge, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Anette Hylen Ranhoff, Kavli's forskningssenter for aldring og demens

Syn og hørselsvikt hos eldre
Sykepleier og forsker Else Vengnes Grue og kolleger har i tre ulike studier vist at sansesvikt er svært vanlig og økende med alder. Hos eldre som fikk hjemmetjenester var forekomsten av syn-, hørsel og kombinert sansesvikt henholdsvis 35%, 37%, 18% (N=3793, gjennomsnitts alder 82, AdHOC study). Tilsvarende tall blant eldre innlagt på medisinsk avdeling var tallene 32%, 48%, 20% (N=770, gjennomsnitts alder 84, Nordic RAI-AC study). Blant eldre som hadde hatt hoftebrudd var tallene 46%, 69%, 30% (N=332, gjennomsnitts alder 84, Hoftebrudd prevalens studium).

Å se og høre bra, har betydning for helsa og livskvaliteten. Våre studier viser at sanse-svikt kan gi redusert mulighet til å leve selvstendig, fallulykker og å være mindre utendørs på grunn av frykt for å falle. Nylig oppstått synssvikt kan resultere i mindre sosial aktivitet. Tiltak vi gjennomførte for å bedre syn og hørsel blant eldre med hoftebrudd; systematisk vurdering, enkle sansetester og øreskylling, stell av høreapparater, brillevask, undervisning og henvisning til spesialister, reduserte ikke antall fall året etter innleggelsen.

Sykepleiere bør rutinemessig kartlegge syn og hørsel til eldre når de innlegges på sykehus og er mottakere av kommunale hjemmetjenester. Henvisning til spesialist kan være påkrevet når syn og hørselsvikt avdekkes. Spesiell oppmerksomhet må gis til de med kombinert sansesvikt siden de har begrenset mulighet for å kompensere synstapet med hørsel og vice versa. Sykepleiere og annet helsepersonell har særlig ansvar overfor eldre som har både kognitiv svikt og sansesvikt og i særdeleshet når pårørende som kan tale deres sak mangler. Sykepleiere må ha kompetanse og ferdigheter i bruk og daglig vedlikehold av sansehjelpemidler, kunne tilpasse lyd, lys og miljø og kommunisere med eldre med sansesvikt. Likeledes er det viktig å motivere, støtte og veilede i bruk av hjelpemidler. Samhandlingsreformen har som mål å bedre kommunale helsetjenester til eldre, deriblant tidligere oppfølging av problemer og rehabilitering. Syn og hørsel er viktig i så henseende.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 15. jan. 2010 09:02 - Sist endret 15. jan. 2010 09:11