Disputas: Hanne Løvdal Gulseth

Cand.med. Hanne Løvdal Gulseth ved Institutt for klinisk medisin, Aker vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Diet and the metabolic syndrome -The LIPGENE dietary intervention study

1. opponent: Professor Aila Rissanen, Obesity Research Unit, Helsinki University Central Hospital, Finland
2. opponent: Professor Valdemar Grill, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, NTNU, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Petter Laake, Avdeling for biostatistikk, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Geir Joner, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Kåre I. Birkeland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Hanne Løvdal Gulseth har i sin avhandling ”Diet and the metabolic syndrome – The LIPGENE dietary intervention study” studert sammenhengen mellom kostfaktorer og metabolsk syndrom. Personer med metabolsk syndrom (ca 20% av befolkningen) har overvekt kombinert med lette forandringer i blodtrykk, blodfettstoffer og blodsukker. Tilstanden gir økt risiko for å utvikle sukkersyke og hjerte-karsykdom.

Gulseth og medarbeidere har som del av et stort EU prosjekt, gjennomført en kostintervensjonsstudie der betydningen av å endre mengde og type fett i kosten ble undersøkt. Til sammen 486 forsøkspersoner fra åtte europeiske land ble tilfeldig fordelt til fire grupper med ulik fettsammensetning i kosten i tre måneder: Høy-fett kost med mye mettet fett, høy- fett kost med mye enumettet fett eller lav-fett kost med og uten tilskudd av omega-3 fettsyrer. Deltakerne skulle ikke gå ned i vekt i studieperioden. Vi fant kun små effekter av å endre kostens fettsammensetning, og ingen endring av insulinfølsomheten. Blodfettstoffene ble noe redusert med lav-fett kost med omega-3 fettsyrer, og høy-fett kost med mettet fett økte blodtrykket litt hos menn. Enumettet fett var bedre enn mettet fett for bukspyttkjertelens evne til å produsere insulin. Vi undersøkte også om D-vitamin status har betydning for insulinfølsomheten og insulinutskillelsen, men vi fant i motsetning til tidligere rapporter ingen slik sammenheng her.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 2. juni 2010 13:57 - Sist endret 2. juni 2010 14:16