Disputas: Nada Hadzic-Andelic

Cand.med. Nada Hadzic-Andelic ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Moderate-to-severe traumatic brain injury in Eastern Norway: trends and challenges

1. opponent: Professor Jörgen Borg, Danderyds sjukhus (KI DS), Stockholm, Sverige
2. opponent: Professor Jørgen Feldbæk Nielsen, Regionshospitalet Hammel Neurocenter, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Chantal Tallaksen, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Leif Gjerstad, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Cecilie Røe, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

I sin avhandling ”Moderate-to-severe traumatic brain injury in Eastern Norway: trends and challenges” presenterer Nada Hadzic-Andelic, lege ved Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, Oslo Universitetssykehus Ullevål forekomst av sykehusinnleggelser for akutt traumatisk hjerneskade, funksjonsutkomme og helserelatert livskvalitet etter moderat til alvorlig traumatisk hjerneskade. Høyest forekomst av skadene ble påvist hos barn og eldre; hjernerystelser dominerte hos barn og alvorligere intrakranielle hjerneskader hos eldre. Fallulykker var hovedårsak til skadene i disse to gruppene, mens i aldersgruppen 15-54 år dominerte trafikkulykker. Omtrent 25 % av pasientene ble utskrevet til lokalsykehus for videre behandling og majoriteten av disse hadde moderat til alvorlig traumatisk hjerneskade. Oppfølgingsstudiene er basert på kliniske undersøkelser av pasientene og pasientens egen oppfatning av fysisk og psykisk helsetilstand etter ulykken. Det ble påvist stor grad av uførhet og dårlig helse 12 mnd. etter skaden. Hver fjerde pasient var personhjelpavhengig i daglige aktiviteter og en tredjedel hadde store problemer med sosial integrering. Halvparten av pasientene fortalte om dårlig fysisk helse og hver tredje om dårlig mental helse og mange av disse tilhørte gruppen med mindre alvorlige intrakranielle skader. Denne pasientgruppen fikk ikke tilbud om strukturert rehabilitering etter utskrivning fra sykehus.
Funnene tyder på at det er nødvendig med effektive forebyggende tiltak rettet mot fall hos barn og eldre og trafikkulykker hos voksne. For å bedre funksjonsutkomme etter traumatisk hjerneskade er det nødvendig med identifisering av problemene i postakutt fase og rehabilitering av pasientene med mindre alvorlig traumatisk hjerneskade. Tatt i betraktning den nedsatte livskvaliteten pasientene beskrev i sent skadeforløp er det også nødvendig med langsiktig oppfølging og rehabilitering.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 6. apr. 2010 18:35 - Sist endret 20. apr. 2010 10:14