Disputas: Eirik Hornes Halvorsen

Cand.med. Eirik Hornes Halvorsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Investigation of immune processes in rheumatoid arthritis

1. opponent: Associate Professor Vivianne Malmström, Enheten för Reumatologi, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Professor Roland Jonsson, Gades Institutt, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Berit Flatø, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Johanna Olweus, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Øyvind Molberg, Revmatologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet

Leddgikt eller revmatoid artritt (RA) er en alvorlig og kronisk sykdom som fører til destruktive betennelsesforandringer i ledd. RA regnes som en autoimmun sykdom fordi immunsystemet bidrar til sykdomsprosessen. Flere av immunsystemets ulike celler, antistoffer og cytokiner (betennelsessignaler) er involvert. Til tross for de siste års framskritt innen behandlingen av RA, er fortsatt svært mye uklart når det gjelder den underliggende sykdomsprosessen.
Vi har fokusert både på antistoffer i serum og T celler fra betente ledd hos RA-pasienter. Vi har funnet at et antistoff rettet mot et enzym kalt peptidylarginine deiminase 4 (PAD4) kan påvises hos enkelte RA-pasienter. Pasientene med dette antistoffet ser ut til å ha et mer alvorlig sykdomsforløp. Mekanismene bak dette er ikke kjent, men det synes som at anti-PAD4 kan være en biomarkør for alvorlig RA. Videre har vi funnet at T celler fra betente ledd hos RA-pasienter kan produsere et spesifikt cytokin kalt interleukin-17. Dette cytokinet spiller antagelig en nøkkelrolle ved både RA og andre kroniske betennelsessykdommer. Kartlegging av spesifikke cytokiner og cellene som produserer dem er viktig for å forstå betennelsesprosesser i kroppen.
Vi har altså studert både sykdomsspesifikke antistoffer og T celler ved RA. Det er et stort behov for å utvikle ny behandling mot RA og andre kroniske betennelsessykdommer, og i dette arbeidet trengs mer kunnskap om immunologiske sykdomsprosesser.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 26. nov. 2010 12:58 - Sist endret 26. nov. 2010 13:08