Disputas: Per Steinar Halvorsen

Cand.med. Per Steinar Halvorsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Continuous monitoring of left ventricular function by epicardial 3-axis accelerometers

1. opponent: Professor John Michael Hasenkam, T-forskning, Århus Universitetshospital, Skejby, Århus, Danmark
2. opponent: Professor Petter Aadahl, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, Medisinsk teknisk forskningssenter, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Jarle Vaage, Kirurgisk klinikk, Institutt for klinisk medisin, UiO

Leder av disputas:  Professor Knut Kvernebo, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder:  Professor Erik Fosse, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Ny og bedre metode for kontinuerlig overvåking av hjertefunksjonen ved hjertekirurgi
Lege og forsker Per Steinar Halvorsen har testet en ny metode for overvåking av hjertefunksjonen under hjertekirurgi. Metoden oppdager redusert blodtilførsel til hjerte langt tidligere enn dagens rutine metoder og baserer seg på å måle hjerteveggens bevegelse ved hjelp av en akselerasjons-sensor.
Sensoren skal miniatyriseres slik at den kan bygges inn i midlertidige pacemakerledninger som rutinemessig festes på hjertets overflate under kirurgi og som fjernes før pasienter utskrives. I sin avhandling Continuous monitoring of left ventricular function by epicardial 3-axis accelerometers har Per Steinar Halvorsen og medarbeidere vist at det er en nær sammenheng mellom bevegelsen av hjertets overflate og hjertemuskelfunksjonen.
Metoden er utprøvd i eksperimentelle modeller og på pasienter som fikk utført kransarteriekirurgi på bankende hjerte, dvs. uten bruk av hjerte-lungemaskin. Ved å benytte slike sensorer kan hjertemuskelfunksjonen måles kontinuerlig og det er mulig å oppdage utvikling av hjerteinfarkt med høy grad av sikkerhet. Sviktende hjertefunksjon i forløpet av hjertekirurgi skyldes oftest nedsatt eller opphørt blodforsyning til hjertemuskelen og er forbundet med betydelig økt sykelighet og dødelighet. Bedret overvåking fører til tidligere og raskere behandling av komplikasjoner og vil kunne redusere risikoen ved hjertekirurgi.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 17. nov. 2010 15:10 - Sist endret 17. nov. 2010 15:16