Disputas: Pål Hartvig

Cand.med. Pål Hartvig ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Mental disorder and violence in the mental health and the correctional system: different services with overlapping challenges?

1. opponent: Docent Tom Palmstierna, Sektion för rättspsykiatri, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
2. opponent: Professor Kirsten Rasmussen, Psykologisk Institutt, NTNU, Trondheim, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Torleif Ruud, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor Edvard Hauff, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Veileder:  Professor, dr. psychol. Stål Bjørkly, Høgskolen i Molde

Risiko for vold hos brukere av psykisk helsevern og kriminalomsorg
Det er store forskjeller mellom det psykisk helsevernet og kriminalomsorgen, men på noen områder er det også likheter og overlapping mellom disse systemene. Dette er studert i psykiater Pål Hartvigs avhandling Mental disorder and violence in the mental health and the correctional system: different services with overlapping challenges? Særlig fokus i denne sammenlikningen er forekomsten av vold og aggresjon hos brukere av begge instanser. Når det gjelder det psykiske helsevernet, understreker avhandlingen at risiko for vold hos psykiatriske pasienter som helhet kun er ubetydelig forhøyet i forhold til gjennomsnittsbefolkningen. Likevel er den for noen undergruppers vedkommende klart forhøyet, og dette bør registreres og bli gjenstand for forebygging.
Den sentrale komponenten i avhandlingens studier er at doktoranden og medarbeidere har utviklet et kortfattet og relevant screeninginstrument som kan hjelpe personell, primært i det psykiske helsevernet, til å bedømme risiko for voldshandlinger og derved håndtere slik risiko på en adekvat måte. Undersøkelsesresultater viser meget god treffsikkerhet hos instrumentet. Avhandlingen antyder videre muligheten for å bruke et tilpasset slikt instrument også kriminalomsorg og politiarbeid.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 21. okt. 2010 12:47 - Sist endret 21. okt. 2010 13:08