Disputas: Kristina H. Haugaa

Cand.med. Kristina H. Haugaa ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Prediction of cardiac ventricular arrhythmias by echocardiography in patients at risk

1. opponent: Professor emeritus Knut Rasmussen, Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
2. opponent: Professor Jesper Hastrup-Svendsen, Kliniske Institutter, Institut for Kirurgi og Intern Medicin, Københavns Universitet, København
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Kirsten Krohg-Sørensen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Theis Tønnessen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jan P Amlie og professor Thor Edvardsen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Forutsigelse av livstruende hjerterytmeforstyrrelser
Hjertespesialist og forsker Kristina Hermann Haugaa har i sin doktorgrad funnet en ny metode som kan brukes til å forutsi hvilke pasienter som kommer til å få alvorlige hjerterytmeforstyrrelser: Ultralyd av hjertet med ny metode kan avsløre hvem som har risiko for hjerterytmeforstyrrelser og hvem som ikke har det.
Plutselig hjertedød på grunn av hjerterytmeforstyrrelser er en av de vanligste dødsårsakene i Norge og i den øvrige vestlige verden. Den største risikogruppen er personer som har hatt hjerteinfarkt. Plutselig hjertedød hos yngre skyldes ofte arvelige hjertesykdommer.
I avhandlingen Prediction of cardiac ventricular arrhythmias by echocardiography in patients at risk undersøker Kristina Haugaa både yngre pasienter med arvelige hjerterytmeforstyrrelser og pasienter som har gjennomgått hjerteinfarkt med den nye metoden for hjerteultralyd. Pasientene ble fulgt i over to år etter hjerteinfarkt. Studiene viser at ujevn hjertekontraksjon er en risikomarkør for å få hjerterytmeforstyrrelser og at den nye metoden vurderer risikoen bedre enn dagens metoder. Med bedre risikovurdering kan man bedre fordele resursene for behandling. Behandlingen innebærer oftest at pasientene i tillegg til medisin får operert inn en automatisk hjertestarter. Den nye metoden som er brukt i avhandlingen vil kunne forbedre utvelgelsen av pasienter med høy risiko for død slik at disse kan utstyres med hjertestarter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 29. nov. 2010 10:46 - Sist endret 29. nov. 2010 10:57