Disputas: Johanna Hol

Cand.med.vet. Johanna Hol ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Sorting, storage and secretion of neutrophil-recruiting CXC chemokines from endothelial cells

1. opponent: Professor Daniel Cutler, Medical Research Council Lab. for Molecular Cell Biology, UCL, London, England
2. opponent: Post dok. Marit Inngjerdingen, Immunologisk institutt, Ooslo universitetssykehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Svein Olav Kolset, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Hilde I. Nebb, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Guttorm Haraldsen, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hjerte- og karsykdommer er en hyppig dødsårsak i den vestlige verden, og en av de viktigste underliggende årsakene er åreforkalkning i blodkar, der betennelse er en viktig del av utviklingen. Johanna Hol har i sin avhandling Sorting, storage and secretion of neutrophil recruiting CXC chemokines from endothelial cells studert små proteiner (kjemokiner) som tiltrekker betennelsesceller. Det er tidligere kjent at slike kjemokiner (bl.a. interleukin-8) og andre viktige proteiner kan lagres i cellene som kler innsiden av blodårene (endotelceller). Slik lagring er en av faktorene som bidrar til at betennelsesceller rekrutteres til skadet og infisert vev bare få minutter etter skade. Man antar at slik frigjøring av kjemokiner er en skadelig komponent ved f.eks. hjerneslag og hjerteinfarkt, og dessuten en kompliserende faktor ved hjerte- og karkirurgi.
For å forstå disse mekanismene bedre har Hol ved hjelp av molekylærbiologiske metoder vist at en enkelt aminosyre i kjemokinet interleukin-8 er nødvendig for at det skal kunne lagres i endotelceller. I tillegg har Hol lett etter en egnet dyremodell for videre studier og vist at mus er uegnede som forsøksdyr for å studere lagring av interleukin-8-lignende kjemokiner siden de ikke lagres på samme måte i mus som i mennesker.
Hol har videre undersøkt effekten av atorvastatin (virkestoffet i det mye brukte legemiddelet Lipitor (R) på utskillelse av kjemokin fra endotelceller og funnet ut at atorvastatin reduserer transporten av kjemokiner til celleoverflaten. Det er et velkjent fenomen at atorvastatin demper betennelse i karveggen. Dette kan skje ved forskjellige mekanismer, men hemming av kjemokinets transport ut av cellen er ikke tidligere beskrevet.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 12. aug. 2010 14:06 - Sist endret 12. aug. 2010 14:18