Disputas: Guro Mørk Johnsen

Siv.ing. Guro Mørk Johnsen ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Fatty acid uptake, transport and storage in placenta in normal and dyslipidemic pregnancies

1. opponent: Professor Fiona Lyall, Institute of Medical Genetics, Glasgow, England
2. opponent: Forsker Trine Ranheim, Oslo universitetssykehus Rikshospitalet, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Svein Olav Kolset, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Guro Valen, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Anne Cathrine Staff, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Flerumettede fettsyrer og morkakefunksjon
Sivilingeniør og stipendiat Guro Mørk Johnsen har i sin avhandling ”Fatty acid uptake, transport and storage in placenta in normal and dyslipidemic pregnancies” studert effektene av flerumettede fettsyrer på humane morkakeceller. Hun og medarbeidere har sett på transporten av fettsyrer gjennom morkakeceller og funnet at lange flerumettede fettsyrer transporteres mer effektivt enn kortere fettsyrer. De lange flerumettede fettsyrene øker også opptaket av fettsyrer i morkakeceller generelt. Dette kan være viktig med hensyn til fosterernæring.
Morkaken er nødvendig for transport av næringsstoffer til fosteret under svangerskapet. Transport av fettsyrer over morkaken (placenta) er viktig for vekst og utvikling av fosteret. Morkaken er også viktig for utviklingen av svangerskapsforgiftning (preeklampsi), en sykdom som rammer ca. 3,5 % av alle gravide i Norge. Svangerskapsforgiftning er forbundet med forhøyet innhold av fettstoffer i mors blod (dyslipidemi), samt underskudd av antioksidanter (oksidativt stress) og betennelsesforandringer (inflammasjon).
Fettsyrene som ble studert hadde forskjellig effekt på uttrykket av ulike gener som koder for proteiner involvert i opptak og lagring av fett i morkakeceller. Uttrykket av de samme genene ble også undersøkt i vevsprøver fra morkakene til kvinner med normale svangerskap, sammenlignet med morkakeprøver fra kvinner med dyslipidemiske svangerskap slik som svangerskapsforgiftning. Uttrykket av proteinet ADRP, som er assosiert med fettdråper i celler, ble funnet å være forhøyet i morkaken ved svangerskapsforgiftning. Det ble videre funnet at fettsyrer og oksidativt stress kan bidra til å regulere uttrykket av ADRP på gen- og proteinnivå i morkakeceller. Dette antyder at ADRP kan spille en rolle i morkaken ved svangerskapsforgiftning.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 30. apr. 2010 17:45 - Sist endret 30. apr. 2010 17:54