Disputas: Ulrike Jüse

Cand.pharm. Ulrike Jüse ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Exploring peptide binding to the disease associated HLA-DQ2.5 molecule by the use of peptide libraries

1. opponent: Professor George Papadopoulos, Lab. of Biochemistry and Biophysics, Epirus Institute of Technology, Arta, Hellas
2. opponent: Professor Stefan Stevanovic, Institute for Cell Biology, Department of Immunology, University of Tübingen, Tyskland
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Elsa Lundanes, Kjemisk institutt, UiO

Leder av disputas:  Professor Erik Dissen, Institutt for medisinske basalfag, UiO

Veileder:  Professor Ludvig M. Sollid, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Cøliaki er en av flere autoimmun sykdommer der en viktig bestanddel av vårt immunsystem ved en feiltagelse utløser en unormal immunreaksjon. Hos de fleste cøliakere er denne komponenten, HLA-DQ2.5, et av mange forskjellige overflate proteiner på antigenpresenterende celler. Hos friske presenterer HLA molekyler deler av kroppsfremmede proteiner til T-celler, og aktiverer en immunrespons mot for eksempel bakterier i kroppen. Hos cøliakere aktiveres en unormal immunrespons mot peptider fra gluten i hvete og liknende proteiner fra bygg og rygg. Dette er årsaken til en kronisk betennelse i tynntarmen hos cøliakere. Vi jobber med å stoppe denne skadelige reaksjon ved å blokkere binding til HLA-DQ2.5. Etter intensiv forskning vet vi mye om dette molekylet, og tidligere forsøk i reagensglass har vist oss at dette konseptet er en mulig måte å behandle cøliaki og muligens andre HLA-DQ2.5 assosierte sykdommer. Det har imidlertid vist seg at de peptidblokkere som har blitt laget og testet de siste årene ikke er effektive nok. Peptidene må optimaliseres for å binde enda sterkere til HLA-DQ2.5. I mitt doktorgradsprosjekt har jeg undersøkt høyaffinitetsbinding til dette molekylet, og utviklet en ny metode som gjør det mulig å lete etter peptider som er mer effektive. Metoden bruker den vannløslige delen av HLA-DQ2.5 til å fiske i store peptidbiblioteker med mange tusen syntetiske sekvenser etter de med høyest affinitet. Ved å kombinere naturlige aminosyrer har vi laget små peptider som binder 50 ganger sterkere til HLA-DQ2.5 enn det sterkeste antigen fra gluten. Med den nye metoden er det nå også mulig å undersøke om modifiserte aminosyrer kan brukes til å forsterke effekten ytterligere.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 14. sep. 2010 08:59 - Sist endret 15. sep. 2010 08:53