Disputas: Vibeke Juliebø

Cand. med. Vibeke Juliebø ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Delirium, dementia, medical treatment, and mortality in elderly hip fracture patients

1. opponent: Professor Yngve Gustafson, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Umeå Universitet, Sverige
2. opponent: Forskningslektor Karen Andersen-Ranberg, Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk universitet, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor emeritus Harald Arnesen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Lars Nordsletten, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Torgeir Bruun Wyller, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Bruk av vanndrivende øker risikoen for død etter hoftebrudd.
Det er ca 9000 hoftebrudd (lårhalsbrudd) i Norge hvert år. Mennesker som pådrar seg hoftebrudd har stor risiko for å utvikle delirium (akutt forvirring) i forbindelse med bruddet, og for å utvikle demenssykdom eller dø i løpet av de første årene etterpå. Lege og forsker Vibeke Juliebø og hennes medarbeidere har undersøkt 364 hoftebruddspasienter ved Oslo universitetssykehus, Ullevål og Diakonhjemmet sykehus i 2005-2006 og fulgt dem i opptil to år.
I avhandlingen Delirium, dementia, medical treatment, and mortality in elderly hip fracture patients har Juliebø og medarbeidere vist at bruk av vanndrivende er den viktigste risikofaktoren for død etter hoftebrudd, mens pasienter som bruker statiner (kolesterolsenkende) lever lenger. Sammenhengene holdt seg selv om hjertesvikt og andre sykdommer ble inkludert i analysene. Etter to år var 49% av de som brukte vanndrivende midler døde, mot 20% av de som ikke brukte slike midler. I følge Reseptregisteret bruker 30% av alle mellom 80-90 år og 35% av alle over 90 år vanndrivende midler. Studien indikerer at behandling av hjertesvikt og hjertesykdom hos eldre hoftebruddspasienter ikke følger internasjonale retningslinjer, og at dette kan ha betydning for dødeligheten.
Av 364 hoftebruddspasienter var det 46% som led av delirium ved innkomst eller utviklet det i løpet av de første dagene etter operasjonen. Pasienter som utviklet delirium hadde økt risiko for å utvikle demenssykdom etter bruddet. 21% hadde delirium allerede før operasjonen. Ventetid til operasjon, tidligere demenssykdom, det å ha falt innendørs og feberøkte risikoen for å utvikle delirium før operasjonen. Undervektige hadde økt risiko for å utvikle delirium etter operasjonen. Eldre, skrøpelige pasienter med hoftebrudd bør prioriteres for operasjon.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 9. sep. 2010 14:39 - Sist endret 20. sep. 2010 10:39