Disputas: Wanja Kildal

Cand.scient. Wanja Kildal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): DNA ploidy as a prognostic marker in selected gynecological malignancies

1. opponent: Professor Jan P. Baak, Avdeling for patologi, Stavanger Universitetssykehus
2. opponent: Professor Helga B. Salvesen, Kvinneklinikken, Haukeland Universitetssykehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Ben Davidson, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øystein Fodstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Seksjonssjef Håvard E. Danielsen, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Feil i celledelingen kan føre til feil antall kromosomer i dattercellene, også kalt aneuploiditet. I sitt doktorgradsarbeid ”DNA ploidy as a prognostic marker in selected gynecological malignancies” har Cand. Scient. Wanja Kildal og medarbeidere funnet at målinger av DNA-ploiditet kan identifisere risikogrupper for tilbakefall av sykdom for pasienter med lokalisert eggstokkreft og bindevevssvulster i livmor (livmorsarkom).
For pasienter med lokalisert eggstokkreft kan en ved hjelp av DNA-ploiditet undersøkt med bildeanalyse og histologisk gradering identifisere en pasientgruppe som har meget lav risiko for tilbakefall av sykdom. DNA-ploiditet blir derfor foreslått som ny prognostisk markør. Funnene bør stimulere til prospektive studier for å avgjøre om denne pasientgruppen trygt kan spares for tilleggsbehandling.
β-catenin er et multifunksjonelt protein som er viktig for blant annet cellekontakt, embryoutvikling, differensiering, vekst og spredning av celler. β-catenin har en nøkkelrolle i Wnt-signalveien. Feil aktivering av Wnt-signalveien bidrar til kreftutvikling og kreftprogresjon i ulike vevstyper. Et av kjennetegnene på aktivert Wnt-signalisering er akkumulering av β-catenin i cellekjernen. Kildal og medarbeidere har kartlagt ekspresjon og lokalisasjon av β-catenin i svulster fra pasienter med lokalisert eggstokkreft og livmorsarkom. Kjerneuttrykk av β-catenin ble hyppig observert i de histologiske typene endometrioid eggstokkreft, samt endometriestromasarkom og adenosarkom. Videre fant man at både membran- og cytoplasmauttrykket av β-catenin var oppregulert i svulster fra pasienter med leiomyosarkom og udifferensiert livmorsarkom. Disse observasjonene kan indikere en hittil udokumentert og viktig rolle for β-catenin og Wnt-signalveien hos pasienter med disse krefttypene, og kan også være et potensielt terapeutisk mål.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 8. juni 2010 09:26 - Sist endret 8. juni 2010 09:39