Disputas: Cecilie Essholt Kiserud

Cand.med. Cecilie Essholt Kiserud ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Late effects after treatment for malignant lymphoma

1. opponent: Professor emeritus Volker Diehl, tidl. University of Cologne, Tyskland
2. opponent: Professor Trine Haugen, Avdeling for helsefag, Høyskolen i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Mette Brekke, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Nils-Einar Kløw, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Sophie D. Fosså, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

I sin ph.d-avhandling har Cecilie E Kiserud sammen med medarbeidere undersøkt ulike seneffekter etter behandling for lymfekreft.
Den første studien omhandler dødelighet og dødsårsaker hos pasienter behandlet for Hodgkin’s lymfom (HL) sammenlignet med kontroller fra normalbefolkningen.
Studien viser at pasienter behandlet for HL hadde vedvarende høyere dødelighet enn alders- og kjønnsmatchede kontroller. Det ble funnet høyere risiko for død av hjerte-karsykdom og ny kreftsykdom blant dem som var behandlet for HL sammenlignet med kontrollgruppen. Fra tidligere studier vet man at kronisk fatigue (tretthet/energisvikt) er en vanlig bivirkning etter behandling for HL, og dette kan hos noen pasienter vedvare over lang tid. I studien var kronisk fatigue ikke assosiert med økt dødelighet.
Den andre delen av avhandlingen omhandler studier av kjønnshormoner, seksualitet og fertilitet etter behandling for lymfekreft. Nivået av kjønnshormoner ble målt i blodprøver og seksualfunksjon målt ved spørreskjemaer hos 294 menn behandlet for lymfekreft. Hos nærmere en tredel av mennene tydet blodprøvene på forstyrret testosteronproduksjon. Menn behandlet for lymfom hadde redusert seksualfunksjon sammenlignet med kontroller fra normalbefolkningen og scoret lavere på områdene ereksjon, ejakulasjon, og seksuell tilfredsstillelse. Økende alder, mentalt stress, redusert fysisk helse og unormal testosteronproduksjon var assosiert med redusert seksuell funksjon blant mennene behandlet for lymfom.
Kandidaten finner også at i underkant av 50 % av et utvalg menn og kvinner behandlet for lymfekreft hadde forsøkt å få barn etter behandlingen. Av disse hadde omtrent 60 % lykkes 10 år etter at de fikk diagnosen.
Studiene som inngår i avhandlingen bidrar til ny kunnskap om seneffekter etter behandling for lymfekreft.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 28. mai 2010 13:02 - Sist endret 31. mai 2010 12:58