Disputas: Rune Kvåle

Cand.med. Rune Kvåle ved Instititt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Changing Epidemiological Patterns of Prostate Cancer: A Nordic Perspective. Incidence, Mortality, Diagnostic Procedures and Treatment

1. opponent: Professor Fritz Schröder, Erasmus Medical Center, Rotterdam, Nederland
2. opponent: Professor Peter Iversen, Rigshospitalet, København, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Nina Aass, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor Steinar Karlsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Veileder:  Rolf Wahlqvist, Urologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF Aker, Norge

Første doktorgrad basert på data fra kvalitetsregisteret for prostatakreft
I løpet av de siste 20 årene har forekomsten av prostatakreft og antallet som har fått behandling med kurativt siktemål, økt betydelig. I følge forskernes beregninger har dødeligheten imidlertid sunket med vel to prosent årlig siden midten av 1990-tallet. Dette er noen av resultatene som lege og forsker Rune Kvåle og hans medarbeidere viser i avhandlingen - Changing Epidemiological Patterns of Prostate Cancer: A Nordic Perspective. -
Avhandlingen er basert på data fra de nordiske kreft- og dødsårsaksregistrene i tillegg til spesialregisterdata fra prostatakreftregisteret i Norge. Økt bruk av behandling i form av operasjon og strålebehandling diskuteres som en mulig årsak til dødelighetsreduksjonen som en har sett de senere år. Før første del av 90-åra var det få menn med tidlig prostatakreft som fikk slik kirurgi og strålebehandling i Norge. På slutten av 1990-tallet var det store regionale variasjoner i bruk av behandling med kurativ intensjon, mens fra rundt år 2000 har forskjellene i bruken av kirurgi og strålebehandling mellom helseregionene jevnet seg ut.
Resultatene fra avhandlingen tyder også på at en del pasienter med lavrisiko kreft har blitt overbehandlet i Norge – d.v.s. at de har fått en behandling de kanskje ikke vil ha nytte av i løpet av sin levetid - samtidig som for få pasienter med moderat til høyrisiko kreft har blitt behandlet med operasjon eller stråleterapi.
I den siste artikkelen som inngår i avhandlingen, sammenlignes patologenes vurdering av vevsprøver fra prostatakjertelen før operasjon - som i stor grad kan være avgjørende for behandlingsvalg - med vurderingen av prostatavevet etter at kjertelen var operert ut. Forskerne viser at samsvaret mellom graderingen av vevsprøver og operasjonspreparater synes å være bedre på sykehus som undersøkte mange operasjonspreparater per år sammenlignet med sykehus som undersøkte få.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 1. okt. 2010 10:14 - Sist endret 1. okt. 2010 11:08