Disputas: Karl-Otto Larsen

Cand.med. Karl-Otto Larsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Pulmonary hypertension and cardiac dysfunction; the role of hypoxia and cytokines

1. opponent: Professor Terje Larsen, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
2. opponent: Førsteamanuensis Sigurd Loe Steinshamn, Lungeavdelingen, St. Olavs Hospital, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ola Didrik Saugstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Johny Kongerud, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Geir Christensen og professor Ole Henning Skjønsberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Mekanismer for hjertesvikt og økt trykk i blodårene i lungene ved oksygenmangel
Lege og forsker Karl-Otto Larsen har funnet nye mekanismer for utvikling av økt trykk i blodårene i lungene og hjertesvikt ved oksygenmangel. Oksygenmangel rammer et stort antall pasienter med kroniske lungesykdommer, blant andre kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS).
I avhandlingen Pulmonary hypertension and cardiac dysfunction; the role of hypoxia and cytokines har Larsen og medarbeidere funnet at forsøksdyr med lavt oksygeninnhold i lungene utvikler økt trykk i blodårene i lungene og redusert funksjon i høyre og venstre hjertekammer. Man påviste økt nivå av signalmolekylet interleukin-18 i blodet ved oksygenmangel, og at dette signalmolekylet fører til reduksjon av et kalsiumregulerende protein i hjertet. Dette proteinet er av avgjørende betydning for hjertets pumpefunskjon, og et redusert nivå kan forklare hjertesvikten man observerer ved oksygenmangel.
Larsen og medarbeidere undersøkte også pasienter med økt trykk i blodårene i lungene (pulmonal hypertensjon). Dette er en alvorlig tilstand som er vanskelig å behandle. I blodprøver fra disse pasientene ble det påvist økte nivåer av signalmolekylene activin A, interleukin-12 og fraktalkin. I dyreeksperimentelle studier kunne man bekrefte hypotesen om at disse signalstoffene spiller en viktig rolle i utviklingen av pulmonal hypertensjon, ved at de fører til betennelse i åreveggen og dermed økt trykk i blodårene i lungene. Vi har videre funnet at CCR7 reseptoren, som styrer vandringen av hvite blodlegemer til lungene, er involvert i utviklingen av pulmonal hypertensjon. Mangel på CCR7 reseptoren fører til økt antall hvite blodlegemer rundt blodårene i lungene og en økning av signalsubstanser som kan føre til fortykket årevegg og pulmonal hypertensjon.
Påvisning av nye mekanismer for utvikling av pulmonal hypertensjon og hjertesvikt kan gi opphav til nye behandlingsmetoder ved økt trykk i blodårene i lungene og ved hjertesvikt.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 25. nov. 2010 10:42 - Sist endret 25. nov. 2010 13:24