Disputas: Harald Lenz

Cand.med. Harald Lenz ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Can postoperative analgesia be improved by the choice and timing of analgesics? -Studies on nonsteroidal analgesics and opioids with special focus on opioid-induced hyperalgesia

1. opponent: Professor Eija Kalso, Pain Clinic, Helsinki University Central Hospital, Finland
2. opponent: Professor Petter C. Borchgrevink, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Cathrine Staff, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Lars Nordsletten, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Johan Ræder, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Anestesilege Harald Lenz har forsket på smertebehandling etter kirurgi med pasient studier hvor forskjellige NSAIDs (ikke-steroide anti-inflammatoriske midler) og opioider (morfinlignende medikamenter) er blitt sammenlignet, samt en eksperimentell studie av opioidindusert hyperalgesi.
NSAIDs brukes ofte som en del av smertebehandlingen i forbindelse med kirurgi, men det diskuteres om forskjellige undergrupper gir forskjellig grad av smertelindring. Etoricoxib (COX-2 hemmer) ble sammenlignet mot ketorolac (COX-1 hemmer). Pasientene som fikk ketorolac hadde mindre smerter rett etter kirurgi, og trengte totalt mindre opioider for ytterligere smertelindring etter operasjonen.
Visceral smerte (smerter fra indre organer) er vanskelig å behandle godt med opioider. Oksykodon er et opioid som antas å ha bedre effekt på visceral smerte enn andre opioider. Oksykodon ble sammenlignet mot morfin hos pasienter som fikk fjernet livmoren (visceral smerte). Man fant relativt mindre behov for oksykodon sammenlignet med morfin ved denne type kirurgi enn det som tidligere er vist etter kirurgi med somatisk smerte. Pasientene som fikk oksykodon hadde noe mindre smerter i starten, og var mindre trette i perioden etter operasjonen.
Foruten å lindre smerter kan opioid behandling resultere i økt smertefølsomhet: opioid indusert hyperalgesi (OIH). I en eksperimentell smertestudie ble frivillige deltakere utsatt for elektrisk smerte og kulde smerte (isvann). Deltakerne utviklet OIH etter å ha blitt tilført et opioid (remifentanil) i 30 minutter. Forbehandling med NSAIDs viste seg å kunne forebygge OIH.
Rotasjon (bytte) mellom forskjellige opioider har tidligere vist seg muligens å redusere OIH hos kreftpasienter. I en studie på pasienter som ble operert for ødelagt korsbånd ble det undersøkt om forbehandling med et opioid (fentanyl) før narkose basert på et annet opioid (remifentanil) kunne redusere smerte og bruk av smertestillende medisiner etter kirurgi. Dette viste seg ikke å ha noen effekt.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 6. aug. 2010 09:38 - Sist endret 18. aug. 2010 14:18