Disputas: Kristina Lindemann

Cand.med. Kristina Lindemann ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Body mass and the risk of endometrial cancer

1. opponent: Associate Professor Elisabete Weiderpass Vainio, Department of Medical Epidemiology and Bioststistics, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
2. opponent: Professor Helga B. Salvesen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Haakon E. Meyer, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Britt Ingjerd Nesheim, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Anne Eskild, Kvinneklinikken, Akershus universitetssykehus, Lørenskog

Fedme og risiko for livmorkreft

Lege og doktorgradstipendiat Kristina Lindemann har funnet en sterk sammenheng mellom fedme og risiko for livmorkreft. Vektøkningen blant kvinner i Norge kan ha bidratt til at forekomsten av livmorkreft har økt betraktelig.

Livmorkreft er den vanligste kreftformen i kvinners underliv og den fjerde hyppigste kreftformen hos kvinner i Norge generelt. Kreften utvikler seg i livmorkroppen, og det er som regel slimhinnecellene som utvikler seg til kreftceller. Hvert år får 700 kvinner i Norge diagnosen livmorkreft. Sykdommen ses især hos eldre kvinner, og gjennomsnittsalderen ved kreftdiagnose er over 60 år.

I avhandlingen Body mass and the risk of endometrial cancer som utgår fra Universitetet i Oslo og Kvinneklinikken ved Akershus universitetssykehus, har Kristina Lindemann og medarbeidere brukt data fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT 1 og 2) og Kreftregisteret. Kvinner med kroppsmasseindex over 40 hadde seks ganger høyere risiko for livmorkreft enn normalvektige kvinner (kroppsmasseindex 20-24). Undervektige kvinner hadde halvert risiko sammenliknet med normalvektige kvinner. Også diabetes økte risikoen for livmorkreft.

I tillegg til vektøkning i befolkningen, kan også bruk av hormoner samt endret aldersammensetning i befolkningen ha hatt betydning for forekomsten av livmorkreft. I tillegg kan bedret diagnostikk ha ført til at flere krefttilfeller oppdages.
Forekomsten av livmorkreft i Norge har økt kontinuerlig blant kvinner i alle aldersgrupper siden 1953. I avhandlingen er det beregnet at forekomsten vil fortsette å øke og antakelig fordobles fram mot 2025 sammenliknet med dagens tall. Kunnskapen om sammenhengen mellom kroppsmasseindex og utvikling av livmorkreft er derfor viktig for forebygging av sykdommen.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 25. okt. 2010 14:27 - Sist endret 25. okt. 2010 14:38