Disputas: Sverre Bertrand Løken

Cand.med. Sverre Bertrand Løken ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cartilage Injuries in the Knee – Natural History and Surgical Repair

1. opponent: Professor Mats Brittberg, Sahlgrenska akademin, Gøteborgs Universitet, Sverige
2. opponent: Professor Jón Karlsson, Sahlgrenska akademin, Gøteborgs Universitet, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ellen-Cecilie Treu Røe, Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Olav Reikerås, Ortopedisk avdeling, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Lars Engebretsen, Ortopedisk avdeling, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leddbruskskader i kne – naturlig forløp og kirurgisk behandling
Leddbrusk er et høyspesialisert vev utviklet for fordeling av belastning og friksjonsfri bevegelse. Skader i leddbrusken i kneet kan oppstå i forbindelse med idrett eller som en følge av sykdom i beinet under brusken. Slike skader rammer ofte unge mennesker og kan hindre fysisk aktivitet og føre til arbeidsuførhet i ung alder.

Ortopedisk kirurg Sverre Bertrand Løken har i sitt doktorgradsarbeid vist at ved å transplantere bruskceller dyrket fra pasienten selv til en bruskskade i kneet, kan dette gi reparasjon av skaden. Bruskcelletransplanterte pasienter fikk bedret funksjon, men leddbrusken ble ikke normal og pasientene klarte ikke å gjenvinne normal muskelstyrke.. I avhandlingen ble det funnet at reparasjonsvevet etter bruskcelletransplantasjon lignet mer på arrvev enn på normal leddbrusk.

I en studie av nesten 1000 pasienter som ble operert med kikkhullsteknikk (artroskopi) ble skader i leddbrusken påvist i ca 2/3 av knærne, mens dype leddbruskskader over 2 cm² ble funnet hos ca 6 %. Da pasientene med leddbruskskade ble undersøkt pånytt etter 6-7 år var knefunksjonen bedre både hos dem som var operert for bruskskaden og hos dem som ikke var operert. Knefunksjonen var likevel ikke normal i noen av pasientgruppene.

Stamceller er ”moderceller” som kan videreutvikle seg til mer spesialiserte celler. Mesenchymale stamceller kan utvikle seg til blant annet bruskceller hvis de stimuleres i slik retning. I en delstudie i avhandlingen ble leddbruskskader hos kaniner behandlet ved at skaden ble fylt med et biomateriale (hyaluronan scaffold) som inneholdt stamceller dyrket fra kaninens beinmarg. Stamceller ga ikke vesentlig bedre reparasjon enn det man så i skadene som ikke fikk stamceller. Videre forskning er nødvendig for å se om man kan stimulere stamceller slik at de kan gi en bedre reparasjon av leddbruskskader enn det man har klart å oppnå med dagens metoder.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 23. mars 2010 12:35 - Sist endret 23. mars 2010 12:44