Disputas: Espen Melum

Cand.med. Espen Melum ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): From single markers to genome-wide association – A study of Primary Sclerosing Cholangitis genetics

1. opponent: Professor Richard Blumberg, Division of Gastroenterology, Hepatology and Endoscopy, Brigham and Women’s Hospital, Boston, USA
2. opponent: Professor Ole A. Andreassen, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Oslo universitetssykehus, Ullevål
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ragnhild Emblem, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Inst. for klinisk medisin, UiO

Leder av disputas:  Professor Frode Vartdal, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder:  Forskningssjef Tom H. Karlsen, Norsk Senter for PSC, Klin. for spesialisert medisin og kirurgi, Oslo Universitetssykehus, RH

Primær skleroserende cholangitt (PSC) er en kronisk leversykdom som angriper galleveiene. Det er sterke holdepunkter for at genetiske varianter er sårbarhetsfaktorer for sykdommen. I doktorgradsarbeidet ”From single markers to genome-wide association – A study of Primary Sclerosing Cholangitis genetics” vises det at varianter i HLA komplekset representerer de viktigste genetiske sårbarhetsfaktorene for PSC. Ingen andre genetiske områder inneholder varianter av en slik betydning. I tillegg ble varianter i områdene rundt genet glypican-6, genet macrophage stimulating-1 og på kromosom 2q35 funnet å være av betydning. I alle disse tre områdene finnes det gener som er relatert til immunforsvarets funksjon.

PSC pasientene utvikler hyppig kreft i galleveiene, og det ble funnet varianter i genet Natural Killer Cell Receptor G2D (NKG2D) som disponerte for kreftutvikling. Dette peker på at immunovervåkingsmekanismer mot kreft, der NKG2D reseptoren er sentral, er viktige for beskyttelse mot kreft hos pasienter med PSC. Videre ble moderne dybdekarakterisering av gener med såkalt andre generasjons sekvenseringsteknologi funnet å være effektiv for å karakterisere genetisk variasjonen.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 10. mai 2010 15:09 - Sist endret 10. mai 2010 15:20