Disputas: Trond Melbye Michelsen

Cand.med. Trond Melbye Michelsen ved Institutt for klinisk medisin, Dnr vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Long term somatic and psychosocial morbidity after risk-reducing salpingo-oophorectomy in women at risk for hereditary breast ovarian cancer

1. opponent: Professor Ole-Erik Iversen, Haukeland Universitetssykehus, Bergen
2. opponent: Docent Elisabeth Avall Lundqvist, Karolinska sjukhuset, Stockholm
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Erik Wist, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Per Hjalmar Nakstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Anne Dørum, OUS Dnr

Fysisk og mental helse hos kvinner som har fjernet eggstokkene for å unngå arvelig kreft
Lege og forsker Trond Melbye Michelsen har i sin doktorgrad vist at friske kvinner som har operert bort eggstokkene pga arvelig risiko for bryst- og eggstokkreft har økt risiko for hjerte- og karsykdom og type 2 diabetes.
Omtrent 450 norske kvinner får eggstokkreft årlig og dødeligheten er høy. Én av ti har nedarvet risiko (genfeil) fra mor eller far. Fjerning av eggstokker forebygger arvelig bryst- og eggstokkreft effektivt, men få studier har undersøkt kvinnenes sykelighet etter denne prosedyren.
Forskerne undersøkte 361 kvinner som hadde fått genetisk veiledning og operert bort eggstokkene på grunn av arvelig risiko for kreft. Kvinnene ble fysisk undersøkt av fastlege, tok blodprøver og besvarte spørreskjema.
Hovedresultatene i avhandlingen er en sammenheng mellom å operere bort eggstokker og metabolsk syndrom, som gir økt risiko for type 2 diabetes og hjerte- og karsykdom. Kvinnene hadde imidlertid en gunstigere risikoprofil for koronar hjertesykdom enn den norske normalbefolkningen. De hadde mer hjertebank, forstoppelse, smerte og stivhet, beinskjørhet og muskel- og skjelettsykdommer. De hadde samme nivåer av livskvalitet og utmattelse som befolkningen for øvrig, men undergruppen som hadde kreft fra før, hadde lavere livskvalitet og mer utmattelse. Studiegruppen hadde lavere nivåer av depresjon og total mental påkjenning.
Gevinsten av forebyggende fjerning av eggstokker er redusert risiko for både bryst- og eggstokkreft, men kostnaden er økt risiko for type 2 diabetes og hjerte- og karsykdom samt en rekke kroppslige plager. Informasjon om disse forholdene bør gis før kirurgi og kvinnene bør få medisinsk oppfølging som tar hensyn til dette.
Studien er finansiert av Sørlandet sykehus HF, Nasjonalt senter for kvinnehelse Rikshospitalet, og Helse Sør-Øst og er et samarbeidsprosjekt mellom Gyn/obst avd Sørlandet sykehus Arendal og Avd for gynekologisk kreft Radiumhospitalet Oslo universitetssykehus.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 4. mai 2010 15:06 - Sist endret 4. mai 2010 15:17