Disputas: Stefan Moosmayer

Cand.med. Stefan Moosmayer ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Tears of the rotator cuff – diagnosis, treatment and symptomatic status.

1. opponent: Professor William A. Wallace, Div. of Orthopaedic & Accident Surgery, University of Nottingham, England
2. opponent: Radiologist-In-Chief Seppo Koskinen, Dep. of Diagnostic Radiology, Helsinki University Hospital, Finland
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Inger Holm, Avdeling for sykepleievitenskap og helsefag, Helsam, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Per Hjalmar Nakstad, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Hans-Jørgen Smith, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Seneskader i skulderen
I sitt doktorgradsarbeid har ortoped og forsker Stefan Moosmayer vist at seneavrivning i skulderen kan påvises med ultralyd, sammensying av senen gir bedre resultat enn fysioterapi, og noen seneavrivninger gir ingen plager. Skuldersmerter er et økende problem i dagens samfunn. Arbeidsstillinger med langvarig, ensidig skulderbelastning, og et ønske om høy aktivitet hos mange eldre, kan ha bidratt til dette. Ofte foreligger det en avrivning i skulderens senemansjett. Mansjetten består av muskler og sener som ligger som en krave rund skulderleddet. Senene er utsatt for en naturlig aldringsprosess og kan ryke uten at pasienten skader seg. Magnettomografi er i dag mest vanlig i utredningen av seneavrivning i skulderen, men er kostbart og krever viderehenvisning til røntgenavdeling med påfølgende ventetid. Ultralyd er en enkel og rask metode som kan være et alternativ. I avhandlingen Rotator cuff tears – Diagnosis, treatment and symptomatic status viste Moosmayer og medarbeidere at seneavrivning kan påvises med høy grad av nøyaktighet med ultralyd. Ultralyd kan utføres av ortoped som del av den polikliniske undersøkelsen. Behandling av seneavrivning i skulderen skjer ofte enten hos fysioterapeut eller kirurgisk med sammensying av senen. Moosmayer og hans medarbeidere behandlet en pasientgruppe med fysioterapi, en annen med operasjon. Sammenligning av resultatene etter ett år viste bedret skulderfunksjon i begge grupper, men på en skala fra 0 til 100 var resultatene etter kirurgi 13 poeng bedre. Noen personer har seneskader i skulderen, men ingen plager. Moosmayer og medarbeidere undersøkte 420 skulderfriske fra 50 til 79 år med ultralyd. De fant skader uten plager hos 7,6 %. Forekomsten økte med alderen. Sammenligning av skader uten plager med skader med plager, viste at personene med plager hadde større avrivninger og mansjettens muskulatur var dårligere.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 28. okt. 2010 13:01 - Sist endret 29. okt. 2010 12:51