Disputas: Randi Mosenden

Cand.pharm. Randi Mosenden ved Bioteknologisenteret vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Modulation of T cell immune function by cAMP and type I protein kinase A.

1. opponent: Assoc. Professor Janis K. Burkhardt, Div. of Cell Pathology, The University of Pennsylvania, Philadelphia, USA
2. opponent: Professor Gunnar Mellgren, Institute of internal medicine, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Harald Stenmark, Centre for Cancer Biomedicine, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Tore Jahnsen, Avd. for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Kjetil Taskén, Bioteknologisenteret, Universitetet i Oslo

Ny kunnskap om rollen til signalmolekylet cAMP i reguleringen av T celle immunresponsen gir grunnlag for mulig framtidig behandling ved immunsvikt, kreft og autoimmune sykdommer
Gjennom sitt doktorgradsarbeid har farmasøyt og forsker Randi Mosenden utvidet vår kunnskap om cAMP-type I protein kinase A (PKA)-C-terminal Src-kinase (Csk) signalveien i T celler som et mulig mål for immunmodulerende behandling ved immunsvikt, kreft og autoimmune sykdommer.
T celler er en type hvite blodceller som spiller en viktig rolle i vårt opparbeidete immunforsvar mot infeksjoner og kreft. T celler kan, dersom de kommer ut av kontroll, gi sykdom ved at de bidrar til utvikling av autoimmunitet. Det er derfor avgjørende at T cellenes aktivitet er balansert. Forskningsgruppen Randi Mosenden tilhører har tidligere kartlagt en intracellulær signalvei som demper T cellenes virksomhet. Denne signalveien består av cAMP, type I PKA og Csk.
I sin avhandling Modulation of T cell immune function by cAMP and type I protein kinase A har Randi Mosenden og hennes medarbeidere funnet et såkalt A-kinase ankerprotein som er ansvarlig for den subcellulære lokaliseringen og dermed spesifisiteten av denne signalveien. Hun har studert følgene av å utkonkurrere forankringen av signalveien både i humane T celler ved å introdusere forankringsbrytende peptider og i organismen som helhet ved å generere transgene mus som uttrykker forankringsbrytende peptider spesifikt i sirkulerende T celler. Videre har hun sett at signalveien flyttes ved opprettholdt aktivering av T cellen, noe som kan være viktig for at optimal T celle aktivering skal skje.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 6. sep. 2010 13:37 - Sist endret 6. sep. 2010 13:45