Disputas: Marshall Wesley Munjoma

M.Phil. Marshall Wesley Munjoma ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Incidence, prevalence and risk factors of HSV-2 and HIV-1 infections among Zimbabwean women recruited late in pregnancy and followed for up to six years after childbirth.

1. opponent: Professor Sylvester R. Moyo, School of Health and Applied Sciences, Polytechnic of Namibia, Windhoek, Namibia
2. opponent: Professor Arvid Nilsen, Seksjon for dermatovenerologi, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Harald Moi, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, UiO

Leder av disputas:  Professor Hans Erik Heier, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder:  Professor Babill Stray-Pedersen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, UiO

Zimbabwe er et av de land i verden som er hardest rammet av HIV epidemien hvor hver fjerde gravide kvinne er smittet (2002). Vi vet at andre mindre farlige seksuelt overførbare infeksjoner (SOI) som for eksempel. genital herpes kan øke risikoen for infeksjon og smitteoverføring av HIV. Å identifisere risikogrupper, risikofaktorer og overføringsmønstre av slike seksuelt overførbare infeksjoner er avgjørende for å kunne kontrollere HIV og bidra til å nå ett av FNs tusenårsmål. Hensikten med M. Munjoma’s studie var å bestemme forekomsten og risikofaktorer for å bli smittet med genital herpes blant kvinner som ble fulgt opp i ni måneder etter en fødsel, samt å fastslå smitte risikoen av HIV blant kvinner som ble fulgt opp videre .
Studien omfattet 1050 kvinner som gikk til svangerskapskontroll ved 3 helsestasjoner i utkanten av Harare, Zimbabwe i 2002. Kvinnene som ble inkludert i to faser, ga skriftlig informert samtykke, og studien har blitt godkjent av etiske komitéer. Kvinnene har til nå blitt fulgt i opp 6 år. Genital herpes var en disponerende faktor for HIV smitte, hvor over 80 % av de HIV infiserte kvinnene var samtidig infisert med HSV-2. Det ble påvist at den perioden som var mest sårbar for smitte både for genital herpes og HIV var de første ni månedene etter en fødsel, årlig insidens i denne perioden for ikke smittede var 13,9% for HSV2 og 5,7% for HIV. I løpet av 6 års perioden var årlige insidensen for HIV smitte 2,3%. Tenåringer med eldre partnere var spesielt utsatt for å bli infisert. I de HIV forebyggende programmene bør det fokuseres på at tiden etter fødsel er svært sårbar for HIV smitte spesielt hos de er HSV-2 positive.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 2. des. 2010 13:31 - Sist endret 2. des. 2010 13:36