Disputas: Morten Munkvik

Cand.med. Morten Munkvik ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Fatigue mechanisms and skeletal muscle function in experimental and human heart failure

1. opponent: Professor Gisela Sjøgaard, Faculty of Health Sciences, University of Southern Denmark, Odense, Danmark
2. opponent: Professor Alf Inge Larsen, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen, Norge
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Arild Njå, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Thor Edvardsen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Per Kristian Lunde, Institutt for eksperimentell medisinsk forskning, Hjerte-, lunge- og karklinikken, OUS Ullevål

Hvorfor blir hjertesviktpasienten så sliten?
Pasienter med hjertesvikt blir fortere slitne enn andre, for eksempel når de går i trapper. Man trodde tidligere at grunnen til dette rett og slett var at hjertet til hjertesviktpasienten pumpet så dårlig at musklene i armer og bein fikk mindre blod og oksygen enn de trengte under arbeidet. Lege og forsker Morten Munkvik har forsket på dette og funnet ut at den reduserte muskelfunksjonen hos hjertesviktpasienter faktisk skyldes endringer som har skjedd i selve musklene. Altså: Når hjertet svikter, så svikter muskler i armer og bein også. I tillegg har Munkvik utført unike eksperiment på rotter som kan tyde på at gamle sannheter om hvorfor vi blir slitne på joggetur kanskje ikke er så sanne allikevel.
I sin forskning har Munkvik brukt både mennesker og rotter som forsøksmateriale. Menneskene som stilte opp som forsøkspersoner var enten friske, eller så hadde de hatt et hjerteinfarkt og fått hjertesvikt etter dette. Det ble tatt en muskelprøve av forsøkspersonene, en prøve fra hver lårmuskel. Etterpå ble det ene låret trent i seks uker, mens det andre beinet ble holdt i ro. Etter treningsperioden ble det tatt nye muskelprøver fra begge lår, og da kunne en se på hva som skjedde med muskelen som ble trent sammenliknet med den som ble holdt i ro.
Rottene ble brukt i forsøk hvor man lette etter årsaker til utvikling av tretthet i muskler som er i aktivitet. Det var en liten muskel bak i leggen som ble brukt i disse forsøkene. Den ble stimulert elektrisk, noe som får muskelen til å trekke seg sammen. Da kan en måle kraft og hvor langt den trekker seg sammen, og videre bruke dette til å si noe om hvor sliten den muskelen blir etterhvert som den stimuleres. Denne typen eksperiment er aldri tidligere utført på dyr. Disse eksperimentene ble også utført på rotter som hadde blitt gitt et hjerteinfarkt og utviklet hjertesvikt.
Resultatene fra dette arbeidet kan på sikt bidra til å gi hjertesviktpasienten en lettere hverdag.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 24. feb. 2010 16:28 - Sist endret 24. feb. 2010 16:37