Disputas: Hilde Myhren

Cand.med. Hilde Myhren ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Psychological distress and quality of life after intensive care treatment A study of patients, relatives and medical staff expectations

1. opponent: Professor Hans Flaatten, Intensivmedisinsk seksjon, Haukeland universitetssykehus
2. opponent: Professor Tone Tangen, Seksjon for Psykiatri, Institutt for klinisk medisin, Haukeland universitetssykehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Erik Fosse, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Eirik Helseth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Olav Stokland, Oslo universitetssykehus HF

Ny kunnskap om følger etter alvorlig skade/sykdom.
Lege og forsker Hilde Myhren har sett på psykisk helse og livskvalitet hos pasienter som er blitt innlagt i sykehus på grunn av alvorlige ulykker eller sykdom. Hun har funnet at en av fire pasienter sliter med betydelige symptomer på posttraumatisk stress og angst et år etter skaden/sykdommen.
I perioden 2005-2006 ble 255 alvorlig syke pasienter, innlagt ved intensivavdelingen på Ullevål sykehus, inkludert i en studie. Pasientene ble fulgt opp med spørreskjema 1, 3 og 12 måneder etter oppholdet på sykehuset. I alt 354 pårørende ble spurt om tilfredshet med kommunikasjon og støtte samt psykiske symptomer som angst, depresjon, søvnløshet og konsentrasjonsvansker. Leger og sykepleiere ved intensivavdelingen, i alt 145, ble spurt hvordan de forventet at pasienter og pårørende opplevde sykehusoppholdet. Normdata fra den generelle norske befolkning ble brukt for å sammenlikne livskvalitet og symptomer på angst og depresjon.
I sin avhandling har Hilde Myhren og hennes medarbeidere vist at både pasienter og pårørende sliter med betydelige psykiske symptomer i forbindelse med plutselig alvorlig skade/sykdom. For en av fire pasienter viste det seg at nivået av psykisk stress var så høyt et år etter skaden/sykdommen at de trenger behandling. Selv om mange pasienter blir bedre, er det en undergruppe (ca 1/6) som har lite symptomer ved utskrivning, men mye ett år senere. Livskvaliteten var betydelig lavere enn den generelle norske befolkning og kun halvparten av pasientene kom tilbake i jobb.
Både pasienter og pårørende var mer fornøyd med informasjon og kommunikasjon enn sykepleierne og legene forventet. Studien har gitt ny kunnskap om pasienter og pårørendes opplevelse under alvorlig skade/sykdom og vil kunne bedre helsepersonellets behandling av intensivpasienter. Myhren har blant annet konkludert med at pasienter bør følges opp etter sykehusoppholdet slik at de som lider av angst og posttraumatisk stress kan få behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 29. nov. 2010 12:02 - Sist endret 30. nov. 2010 09:21