Disputas: Eirik Nestaas

Cand. med. Eirik Nestaas ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Longitudinal strain and strain rate by tissue Doppler in term neonates

1. opponent: Professor Lars-Åke Brodin, Kungliga Tekniska Högskolan, Sverige
2. opponent: Overlege Henrik Holmstrøm, Kvinne-og barnklinikken, Oslo universitetssykehus HF
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Britt Nakstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Rolf Lindemann, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Drude Fugelseth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Redusert hjertefunksjon hos nyfødte påvises med ny målemetode

Dagens metode for måling av hjertets funksjon med ultralyd hos nyfødte er lite følsom for små endringer og kan ikke måle funksjonen i hjertets ulike avsnitt. Det er derfor behov for ny og bedre målemetode.

I avhandlingen ”Longitudinal strain and strain rate by tissue Doppler in term neonates” har barnelege og forsker Eirik Nestaas og hans medarbeidere vist hvordan hjertets funksjon hos nyfødte kan måles med den nye metoden. Man påviste da nedsatt hjertefunksjon hos nyfødte med asfyksi (nedsatt blodforsyning og oksygentilskudd til fosteret) som ikke kunne vises med konvensjonell måling. Med den nye metoden kan funksjonen i alle hjertets avsnitt måles. Det var betydelig forskjell i funksjon mellom avsnittene både hos nyfødte med og uten asfyksi, og funksjonen var ved asfyksi nedsatt i alle avsnitt. Mulighet for å påvise disse forskjellene åpner for nye diagnostiske og behandlingsmessige tiltak.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 3. sep. 2010 09:14 - Sist endret 3. sep. 2010 09:23