Disputas: Gudrun E. Norby

Cand.med. Gudrun E. Norby ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Renal transplantation in SLE

1. opponent: Professor Bjarne Iversen, Nyreforskningsgruppen, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen
2. opponent: Professor Roald Omdal, Medisinsk avd., Stavanger universitetssjukehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Halvor Rollag, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ingrid Os, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Hallvard Holdaas, Oslo universitetssykehus HF

Revmatolog og forsker Gudrun E Norby har påvist at nyretransplanterte pasienter med systemisk lupus erythematosus (SLE) har økt risiko for hjertekarsykdommer. SLE er en sykdom som i hovedsak rammer unge kvinner. Pasientene når ende-stadium av nyresvikt gjennomsnittlig 15-20 år før andre nyretransplanterte.
Følgende problemstillinger er særlig belyst:
1. Om SLE er i aktiv eller inaktiv prosess i den transplanterte nyre
2. Om langtidsoverlevelsen for nyre og pasient er sammenlignbar med andre nyretransplanterte
3. Om SLE pasienter har nytte av og tolererer statin (kolesterolreduserende medisin)
Studien viste at SLE pasienter har langt høyere forekomst av nytilkommet SLE i nyretransplantatet enn tidligere antatt. Sykdommen må fremdeles betraktes som aktiv også etter nyretransplantasjonen. Funnet baseres på vevsprøver tatt fra den transplanterte nyre. Videre fant Norby og medarbeidere at pasienter med levende giver hadde høyere forekomst av tilbakekomst av SLE i nyretransplantatet enn pasienter som fikk nyre fra avdød giver. Likevel var langtidsoverlevelsen for den transplanterte nyre lik for SLE pasientene som for en kontrollgruppe av andre nyretransplanterte. Derimot var pasientoverlevelsen lavere for SLE gruppen. Hjertekarsykdommer som årsak til død var betydelig høyere hos SLE pasientene enn hos kontrollgruppen. I en egen analyse viste Norby og medarbeidere at statin bruk ga reduserte antall hjertehendelser. SLE pasientene tolererte også statin-behandlingen godt. Norby konkluderer med at SLE pasienter er gode kandidater for nyretransplantasjon, men at de må følges med årvåkenhet med tanke på økt hjertekar risiko.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 25. nov. 2010 08:44 - Sist endret 25. nov. 2010 09:01