Disputas: Gøri Perminow

Cand.med. Gøri Perminow ved Institutt for klinisk medisin, AHUS vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): IBD in children, Epidemiology and Mucosal Immunopathology, Inflammatory Bowel South Eastern Norway-II (IBSEN-II)

1. opponent: Docent Yigael Finkel, Karolinska Institutet, Södersjukhuset, Stockholm, Sverige
2. opponent: Professor Borghild Roald, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dag Thelle, Avdeling for biostatistikk, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Ola Reiertsen, Avdeling for klinisk medisin (AHUS), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Morten Vatn, Avdeling for klinisk molekulærbiologi (AHUS), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Barnelege og forsker Gøri Perminow har undersøkt årsaker til og forekomst av Inflammatorisk tarmsykdom (IBD, Crohn´s sykdom og ulcerøs kolitt) hos barn og ungdom i Sør Øst Norge. Resultatene tyder på immunologiske forskjeller og mer alvorlig sykdom sammenliknet med hos voksne, samt økende forekomst av Crohn´s sykdom i barnebefolkningen.
IBD er en livslang tilbakevendende betennelses sykdom i mage-tarm kanalen. Den eksakte årsaken til sykdom ikke er kjent, men genetikk, immunologi og miljø er sentrale samvirkende faktorer. Industrialiserte land som Norge har vist en meget høy forekomst blant voksne.
Avhandlingen presenterer forekomst av IBD i Oslo og Akershus (foruten Bærum). Alle barn henvist til endoskopisk undersøkelse av mage-tarmkanalen over en 12 års periode (1993-04) ble registrert. Alle nyoppdagede og ubehandlede barn (<18 år) med mistanke om IBD ble inkludert som en egen gruppe i ”IBSEN-II” studien (”Inflammatory Bowel South Eastern Norway”, 2005-07). Disse ble nærmere undersøkt med tanke på sykdomspresentasjon og forekomst.
Resultatene viste en stigning i forekomst av IBD, framfor alt i gruppen med Crohn´s sykdom. I motsetning til hos voksne har Crohn barn mer utbredt sykdom med affeksjon av tynn- og tykktarm ved diagnosetidspunktet og barn med ulcerøs kolitt oftere hele tykktarmen betent.
Prøver (biopsier) tatt fra ulike lokalisasjoner fra tarmslimhinnen viste immunologiske forskjeller mellom barn og voksne, friske og syke, basert på makrofager (spiseceller) og defensiner (”kroppseget antibiotikum”). Resultatene viser at bakteriene i tarmkanalen har en viktige rolle sammen med immunforsvarets evne til å håndtere deres påvirkning i utviklingen av Crohn´s sykdom.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 8. apr. 2010 13:04 - Sist endret 20. apr. 2010 10:12