Disputas: Eirik Pettersen

Cand.med. Eirik Pettersen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Ventricular function after operation for transposition of the great arteries with special reference to myocardial deformation.

1. opponent: Professor Michael A. Gatzoulis, Royal Brompton Hospital, London
2. opponent: Overlege Terje Skjærpe, Klinikk for hjertemedisin, St. Olavs Hospital, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Drude Fugelseth, Kvinne- og barnklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Lars Walløe, Avd. for fysiologi, Inst. for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Kai Andersen, Thoraxkirurgisk avdeling, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Vurdering av hjertefunksjon hos ungdommer operert for medfødt hjertefeil
Vurdering av hjertefunksjon etter operasjon for medfødte hjertefeil er viktig, men kan være vanskelig. Eirik Pettersen har i sitt doktorgradsarbeid brukt nye ultralydmetoder for å undersøke hvordan hjertemuskelen fungerer hos ungdommer som ble operert som nyfødte for en bestemt type medfødt hjertefeil, transposisjon av de store arterier.
Transposisjon av de store arterier innebærer at hovedpulsåren og lungepulsåren har byttet plass. Hos disse pasientene foreligger to separate kretsløp: blodet går fra lungene til hjertet og tilbake til lungene, og tilsvarende fra kroppen til hjertet og tilbake ut i kroppen. Siden kroppen da ikke får tilført oksygenert blod, er tilstanden som regel dødelig hvis den ikke opereres innen kort tid etter fødselen.
Tidligere ble disse pasientene operert på en måte som gjør at høyre hjertekammer, som vanligvis pumper blod til lungene, i stedet pumper blod ut i kroppen. Eirik Pettersen har undersøkt hvordan høyre hjertekammer påvirkes av dette rollebyttet. Funnene viser at høyre hjertekammer får et sammentrekningsmønster som ligner på venstre hjertekammer; høyre hjertekammer tilpasser seg med andre ord sin nye oppgave. Samtidig foreligger det tegn på at høyre hjertekammer hos disse pasientene svekkes av å måtte utføre et tyngre arbeid enn vanlig. Den moderne måten å operere hjertefeilen på, består i å flytte hoved- og lungepulsåren tilbake til deres rette plass. På denne måten får venstre hjertekammer tilbake sin rolle som det som pumper blod ut i kroppen. Også hos disse pasientene foreligger det tegn på at hjertemuskelen er svekket, dog i mindre grad enn hos pasientene som ble operert med gammel metode.
Funnene i avhandlingen gir et bedre grunnlag for å vurdere om det foreligger tegn på nedsatt hjertefunksjon hos pasienter operert for transposisjon av de store arterier, noe som er viktig i oppfølgingen og den videre behandlingen av disse pasientene.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 16. sep. 2010 10:23 - Sist endret 16. sep. 2010 10:29