Disputas: Sten Ræder Cand.med. Tor Paaske Utheim

Cand.med. Sten Ræder Cand.med. Tor Paaske Utheim ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Novel technology in regenerative medicine: Eye bank storage of limbal explant cultures for transplantation

1. opponent: Professor Katerina Jirsova, Charles University, Tsjekkia
2. opponent: Professor Anna Midelfart, NTNU, Trondheim, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Philippe Collas, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Frode Vartdal, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Forskningsleder Torstein Lyberg, Kompetansesenter for klinisk forskning, OUS Ullevål

Ny behandling av blindhet
Legene Tor Paaske Utheim og Sten Ræder ved Oslo universitetssykehus, Ullevål har utviklet metoder og utstyr for å lagre og transportere dyrkede stamceller fra hornhinner. Prosjektet har dannet grunnlaget for en felles doktorgradsavhandling og har resultert i flere forsknings-/innovasjonspriser og forskningsopphold ved Harvard Medical School.
Stamceller
Velfungerende stamceller i hornhinnen er en forutsetning for et klart syn. En rekke tilstander, deriblant etseskader og infeksjoner, kan imidlertid skade stamcellene og resultere i smerte og blindhet. Ny behandling kan gjøre pasientene smertefrie og gi synet tilbake ved å transplantere stamceller fremdyrket i laboratoriet fra små vevsprøver, men tilbudet av dyrket hornhinnevev på verdensbasis har vært begrenset. Dette skyldes at dyrkning av stamceller foregår ved spesialiserte laboratorier, og at det ikke har eksistert gode systemer for lagring og transport av vev.
Avhandling
I doktorgradsarbeidet ble det benyttet en rekke biokjemiske, immunologiske og genteknologiske teknikker for å karakterisere transplantatene og optimalisere dyrknings- og lagringsbetingelsene. Prosjektet har frembrakt klinisk viktige resultater og viser at dyrket hornhinnevev kan lagres i en lukket beholder ved romtemperatur i inntil to uker. Videre er det påvist forhold ved dyrkningsprosessen som påvirker differensiering og tykkelse av hornhinnevevet som antas å kunne gi bedre resultater ved transplantasjon.
Flere kan bli behandlet
Forskningen bidrar til at behandlingen kan bli tilgjengelig over hele verden, og metoden muliggjør kvalitets- og sterilitetskontroll. Lagring og transport av dyrkede stamceller fra øyet og andre organer antas å få større betydning fremover da EU-direktiv har skjerpet kravene til vevslaboratorier, og da nye og krevende dyrkningsteknikker øker behovet for sentralisering av produksjonen. Lagringssystemet kan være en modell for andre celletyper, noe som allerede er blitt bekreftet gjennom forskernes arbeid i USA.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 26. apr. 2010 13:36 - Sist endret 27. mai 2010 12:41