Disputas: Tommy Aune Rehn

Cand.med. Tommy Aune Rehn ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Causes of altered skeletal muscle function in the post-infarction heart failure condition

1. opponent: Professor Geraldine Clough, Institute of Developmental Sciences, School of Medicine, University of Southampton, England
2. opponent: Professor Rolf Reed, Institutt for biomedisin, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Torbjørn Omland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ingebjørg Seljeflot, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Ole M. Sejersted, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Et vanlig symptom hos pasienter med kronisk hjertesvikt (KHS) er uttalt muskeltretthet selv ved moderate anstrengelser. Tidligere studier har påvist en rekke ugunstige endringer i muskulaturen hos KHS pasienter. Hva som er mekanismen bak dette er uklart. Hypotesen som har stått sterkest de senere år er at selve hjertesykdommen medfører sykelige endringer i muskulaturen.

I sin avhandling ”Causes of skeletal muscle alterations in the post-infarction heart failure condition” viser Tommy Aune Rehn og medarbeidere at hjertesvikt ser ut til å være ledsaget av en forbigående dysfunksjon av muskulaturen og at KHS pasienter har like trenbar muskulatur som friske til tross for at deres muskulatur i utgangspunktet er mindre utholdende. Dette understreker betydningen av trening og dets potensial i rehabiliteringen av KHS pasienter. Grad av inflammasjon (betennelsestilstand) i blod og muskel ved KHS er vurdert spesielt uten at man kunne påvise endringer sammenlignet med den friske kontrollpopulasjonen. De konkluderer med at inaktivitet sannsynligvis er den viktigste årsaken til de ugunstige endringene i muskulaturen i denne pasientgruppen og at fremtidige studier, og rehabiliteringsstrategi, bør ta høyde for dette.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 7. okt. 2010 08:58 - Sist endret 7. okt. 2010 09:06