Disputas: Hanne Osnes Ringen

Cand.med. Hanne Osnes Ringen ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Elective orthopaedic surgery in patients with inflammatory arthropathies

1. opponent: Seksjonsleder Albert C. Paus, Ortopedisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF
2. opponent: Assistentlege Bjørg-Tilde Svanes Fevang, Revmatologisk avdeling, Haukeland Universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Lars Nordsletten, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Disputasleder : Professor Tore Gude, Avdeling for atferdsfag, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Hanne Solveig Dagfinrud, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Elektiv ortopedisk kirurgi hos pasienter med revmatisk leddsykdom
Revmatiske sykdommer fører ofte til leddsmerter og redusert fysisk funksjon. I denne studien rapporterte en stor gruppe pasienter med leddgikt en generell forverring av fysiske funksjon over en 10 års periode, og at forverringen var større i bena enn i armene.
Selv om biologiske legemidler har revolusjonert behandlingen av revmatiske sykdommer de siste årene, er det fortsatt mange som har behov for leddkirurgi. En gruppe pasienter som gjennomgikk kirurgi for sin revmatiske leddsykdom rapporterte at de fikk generelt bedre helsetilstand etter inngrepet, og at forbedringen var størst når det gjaldt smerte, både generelle smerter og spesielt smerter i det opererte leddet.
De som gjennomgikk leddprotese-operasjoner opplevde generelt større forbedring etter inngrepet på smerte, fysisk funksjon og helserelatert livskvalitet sammenliknet med de som gjennomgikk andre kirurgiske prosedyrer. Selv om protesekirurgi er dyrere enn andre typer inngrep, så viser de seg likevel å være mer kostnadseffektive, med hofteprotesekirurgi som det klart mest kostnadseffektive inngrepet. Kirurgi ser altså ut til å være et godt behandlingsalternativ for pasienter med smertefulle, ødelagte ledd.
Til tross for at mange pasienter med revmatisk leddsykdom har raskere og alvorligere sykdomsprogresjon i fot-leddene, ser det ut til at fot-kirurgi iverksettes senere i sykdomsforløpet enn hånd-kirurgi. Denne studien viste at pasienter som ble henvist til fot-kirurgi hadde vesentlig lengre sykehistorie og brukte mer potent medisinering enn pasienter henvist for hånd-kirurgi.
Forsinket kirurgisk behandling av ledd med revmatiske forandringer kan gi dårligere resultat og begrense behandlingsalternativene. Med tanke på å sikre at pasienter får rett behandling til rett tidspunkt for det involverte leddet, er det derfor viktig å etablere en behandlingsplan basert på klinisk vurdering og pasientens prioriteringer.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 18. mai 2010 14:37 - Sist endret 20. mai 2010 08:58